TVÅ RAKA SERIEFINALER – TVÅ RAKA SEGRAR
2019-11-19 18:38

Efter nio spelade matcher toppar Dam Elit Allsvenskan Södra, en poäng före närmst jagande lag. De senaste två matcherna har dessutom varit två tidiga seriefinaler, mot Lindome IBK och FBC Kalmarsund.

Vi börjar med söndagen för lite mer än en vecka sedan. Det väntades match mot serietvåan Lindome IBK på en obekväm tid. Klockan 18:00 blåstes matchen igång i Almåshallen.

Första perioden hinner inte ens bli två minuter gammal innan vi tar ledningen med 0-1 genom Jenniefer Cedervall. Perioden slutar 0-2 efter att Minna Karlsson drygat ut ledningen efter ungefär halva perioden spelad.

Andra perioden blir desto mer målrik, då publiken får se fyra mål. Lindome inleder med att reducera efter drygt fem minuter. Med fem minuter kvar rasslar det till i hemmalagets målbur. Inte en, inte två, utan tre gånger. Jenniefer Cedervall är inför den tredje perioden tremålskytt och Hilda Hammer får göra sitt första mål för säsongen, detta i spelformen fem mot fyra.

Det blev en jämnare tredjeperiod rent målmässigt där båda lagen gör vars två mål. Lunds mål görs av Minna Karlsson som, liksom Jenniefer Cedervall, blir tremålsskytt i matchen.

Olyckligtvis drabbas hemmalagets duktiga målvakt av en otäck skada i slutet av perioden. Vi håller tummarna för att hon är tillbaka på plan snart.

I toppmötet mot Lindome fick Lund Elit bekänna färg – men inte värre än att man kunde ta en stabil seger som egentligen aldrig var hotad. Jenniefer Cedervall var i målform och satte tre totalt. 1–5 inför sista perioden gav inte utrymme för nervdaller.

- Roligt att vinna så klart i en seriefinal. Vi var väldigt bra på att utnyttja deras misstag idag och komma på kontring. Jag tycker vi gjorde en bra match, sa Lundatränaren Johan Gustafson nöjt till Sydsvenskan.

Förutom Cedervall hade också Minna Karlsson plockat fram poängformen, de båda stod för totalt 6 mål och 2 assist.

- Minna är väldigt viktig för oss, men kul också för Jenniefer som jobbade hårt idag, tyckte Johan Gustafson.

Matchinformation: Lindome IBK – IBK Lund Elit 3-7 (0-2, 1-3, 2-2)

Poängfördelning:

Jenniefer Cedervall 3+1

Minna Karlsson 3+1

Hilda Hammer 1+0

Emma Heander 0+1

Denise Vidén 0+1

Exakt sju dagar senare var det dags för den andra raka seriefinalen. För motståndet stod FBC Kalmarsund. Ett lag som Dam Elit historiskt sätt har haft väldigt svårt för med sin fysiska och raka spelstil.

Vi inleder matchen starkt och efter drygt åtta minuter leder vi med 2-0 efter mål av Cecilia Holgersson och Ella Hammer. Med ett fåtal minuter kvar att spela av öppningsakten har vi utökat vår ledning till 3-0 genom Emma Heander.

I andra perioden vänder det helt. Kalmarsund gör tre snabba mål på fyra minuter och matchen är återigen helt öppen. Men vi lyckas reda ut stormen och få stopp på deras stim. Efter drygt halva perioden är ordningen återställd när Emma Heander sätter 4-3-målet på ett beslutsamt sätt.

Efter halva sista ordinarie perioden kvitterar bortalaget återigen. Denna gång på straff. Men ack den som ger sig. Det skulle åtminstone inte Emma Heander göra. Hon hade bestämt sig för att bli matchhjälte. Efter att ha brutit bollen på mittplan, vänt och vridit, stått emot en brottningsmatch och några slag, forcerar hon fram ett skott som letar sig in i bortalagets mål till 5-4. Bortalaget tar timeout med lite mer än två minuter kvar, men vi reder ut stormen och tar tre otroligt viktiga poäng inför en fullsatt (210 personer) ISLK-hallen.

Lund Elit tog ytterligare en meriterande seger i ett toppmöte, denna gång mot Kalmarsund som efter en stark inledningsperiod från hemmalaget kom tillbaka och hämtade upp ett tremålsunderläge i andra perioden. Emma Heander svarade dock för Lund Elit, inte bara en gång utan två.

- Otroligt härligt, vi visar verkligen vilken nivå vi håller just nu. Vi har utvecklats mycket, det är så kul att se, menade tränaren Johan Gustafson för Sydsvenskan.

Förutom framgångarna för andrakedjan, som är i fin poängform, nämnde han backarna som en nyckel till framgång.

- De blir aldrig nervösa med boll oavsett vilken press som sätts på dem. Det är en jättestyrka att ha så solid defensiv.

Matchinformation: IBK Lund Elit – FBC Kalmarsund 5-4 (3-0, 1-3, 1-1)

Poängfördelning:

Emma Heander 3+1