Mångfald - Glädje - Utveckling - Kompisanda

Dunross-förening

IBK Lund är från och med 2022 en officiell Dunross-förening. Stiftelsen Dunross och IBK Lund står för och kommer tillsammans att jobba för en bättre miljö för barn och unga.

Föreningen arbetar aktivt med att efterleva följande krav:
  • Föreningen skall arbeta för att ha en verksamhet med syfte att få med så många barn som möjligt, så länge som möjligt i en så bra och positiv miljö som möjligt.
  • Föreningen arbetar för att verksamheten skall vara inriktad på lärande och långsiktig utveckling.
  • Ingen form av toppning skall ske inom barnidrott upp till 12 år. Med toppning avses i detta fall att barn ges olika fördelar på grund av upplevd kunskapsnivå.
  • Bland ungdomar 13-15 år kan större vikt läggas vid att erbjuda spel utifrån den egna kunskapsnivån men med hänsyn tagen till spelarens egen önskan.
  • I samband med match skall ledare eftersträva en jämn fördelning av speltid och att barn får starta och avsluta lika många matcher. Matcher skall ses som ett träningstillfälle och en möjlighet för individen att utvecklas.
  • Föreningen skall verka för att barn uppmuntras att hålla på med flera idrotter, utan att detta skall uppfattas som något negativt.
  • Ledare i föreningen skall vara föredömen och eftersträva att ge barnen en positiv upplevelse av idrotten.
  • Föräldrar med barn i föreningen skall vara föredömen i samband med aktiviteter där föreningen är involverad.
  • Spelare i föreningen ska uppträda sportsmannamässigt på och vid sidan av planen.
  • Föreningen ska motarbeta all form av mobbning, sexism och rasism.
  • Ingen form av användande av otillåtna prestationshöjande medel ska förekomma inom föreningens lag.
  • Föreningen ska löpande arbeta med att utbilda ledare i föreningens policy och aktivt arbeta för att policyn efterlevs i verksamheten.

Läs mer om Stiftelsen Dunross