TJECKISKA LANDSLAGSSTJÄRNOR TILL LUND
2020-10-15 18:17

I dagarna har IBK Lund gjort klart med de två tjeckiska landslagsstjärnorna Denisa Kotzurová och Michaela Mlejnková. Spelarna ansluter från det tjeckiska topplaget FBC Ostrava i högstaligan. Kotzurová och Mlejnková är två poängspelare som de senaste åren har hamnat högt upp i poängligan. Centern Kotzurová slutade förra säsongen på en tredjeplats med 69 inspelade poäng fördelat på 28 mål och 41 assist. Den rightfattade Mlejnková plockade från sin forwardsposition ihop hela 73 poäng fördelat på 53 mål och 20 assist, vilket även var bäst i hela ligan.

Möjligheten öppnade sig när den Tjeckiska ligan i förra veckan stängde ner på grund av den rådande situationen i världen. Allt gick väldigt snabbt. Kontakt togs i fredags och i måndags var på spelarna på plats för att göra sin första träning med laget.

Kotzurová beskrivs som en smart center med bra räckvidd. Hennes fina blick för spelet förväntas ge en bra injektion till laget.

- Denisa är en smart och kraftfull spelare som trots ett bra skott hellre passar än skjuter. Hon har en bra räckvidd och är en spelare som förhoppningsvis ger oss ytterligare en dimension i vårt spel, säger huvudtränare Johan Gustafson.

Att få spela i världens bästa liga är inget alla får vara med om, därför är det en förväntansfull 22-åring som är redo att ta sin chans.

- SSL är den bästa ligan så jag är mycket glad över att få komma till Lund. Det känns väldigt bra med laget, menar Kotzurová och fortsätter:

- Jag förväntar mig att det går både snabbare och är ett tuffare spel. Om rådande lockdown förlängs i Tjeckien så hoppas jag kunna stanna längre. Målet är att hjälpa laget att ta poäng och utveckla mig som spelare.

Enligt Gustafson så är det bra tillskott för laget, en assistdrottning och en måldrottning som förhoppningsvis ska förbättra målstatistiken för laget.

- Michaela spelar med en låg tyngdpunkt och hittar bra ytor för att komma till avslut. Har ett rappt avslut och skjuter bra. Hon kommer hjälpa oss i målskyttet. Har ett fint facit med sig från Tjeckien som bevisar sin skicklighet, berättar Gustafson.

Den 25-åriga målskytten ser det som en härlig utmaning att få spela i Sverige och SSL. När erbjudandet låg på bordet fanns det inget att tveka över.

- Min stora dröm är att få spela SSL så när möjligheten dök upp så fanns det ingen anledning att tveka. Det ska bli kul att hjälpa laget. Tjejerna och ledarna tog emot mig på ett väldigt bra sätt, förklarar Mlejnková och fortsätter:

- Det viktigaste för mig är att hjälpa laget att ta sina första SSL-poäng. Ser fram emot att spela en snabbare innebandy och utvecklas som spelare.

Från FBC Ostravas sida så är detta ett perfekt tillfälle för deras två poängstjärnor att få fortsatt speltid under rådande lockdown. Att de sedan får möjlighet att spela i världens bästa liga är en stor bonus.

- Vi är glada över att kunna dra nytta av en av de kontakter vi har gjort under vår förberedande Tour de Sweden under tidigare år. IBK Lund är en nykomling i SSL, som vi har en bra relation med. Laget från universitetsstaden Lund ger Jíša och Denis möjlighet att spela en viktig en viktig roll i Superliga-laget, menar Ostravas huvudtränare Jakub Robenek.

- Det är uppenbart för oss att det inte är enkelt för SSL-klubben att integrera två nya spelare mitt under säsongen och bara under några veckor, men vi är glada över att vi lyckades komma överens om en bra lösning. Lund har haft en tung början av säsongen, men de har spelat jämnt med kvalitativa motståndare. Míša och Denisa kommer att göra sitt yttersta för att hjälpa laget under de svåra matcherna som väntar för nykomlingens sida, säger Robenek avslutningsvis.

Vi är väldigt tacksamma gentemot FBC Ostrava för att vi tillsammans kunde hitta denna lösning.

Ludvig Nilsson

Kommunikationsansvarig