FORTSÄTTER EFTER FÖRRA SÄSONGENS FRAMGÅNGAR – NU VÄNTAR FÖRSTA FÖRSÄSONGSMATCHEN!
2017-08-09 14:44

Vi kan idag presentera att Dam Elit har förlängt kontraktet med huvudtränare Ludvig Nilsson över ytterligare en säsong. Kommande säsong kommer därmed bli Ludvigs totalt fjärde i Dam Elit, varav den andra som huvudtränare. Ludvig har klubben som moderklubb och har tidigare varit tränare för klubbens HJ18, Dam-U och Herr-U.

Att Ludvig skulle fortsätta har varit klart sedan en tid tillbaka och nu har äntligen bläcket träffat pappret och kan göras officiellt. Innebandysäsongen är igång och på söndag väntar första träningsmatchen. Såhär tänker Ludvig Nilsson om detta:

En fantastisk fjolårssäsong slutade med avancemang från Div.1 till Allsvenskan, hur ser du på denna resa samt den resa ni nu påbörjat inför kommande säsong?

Nu är vi äntligen tillbaka där vi ska vara. Efter missräkningen förrförra säsongen, som innebar degradering till Div.1, växte en revanschlusta och driv bland alla som var med på den resan av att ta oss tillbaka så snart som möjligt, vilket smittade av sig till de nya spelarna. Det var en svajig fjolårssäsong med mycket motgångar av skador, sjukdomar osv. på en redan tunn trupp. Men efter att ha krigat på ett fantastiskt sätt i 26 matcher var avancemanget till Allsvenskan klart och direkt började arbetet inför säsongen som kommer. Allt som allt tycker jag att vändan ner i Div.1 låg rätt i tiden och var nödvändig för oss som lag och klubb. Vi fick komma ner och börja om, få självförtroende och hitta en ny glädje. Nu är vi mer hungriga än aldrig förr att skapa oreda i Allsvenskan.

Efter ett hårt arbete från mars till denna dag har vi byggt en trupp som vi tror mycket på till nästa säsong. En ytterligare föryngring har gjorts, samtidigt som våra tongivande rutinerade spelare glädjande har valt att fortsätta att bära fanan högt för laget och köra på minst en säsong till. Därför har vi en bra mix av unga hungriga spelare och lite äldre rutinerade som har varit med länge och kan visa vägen för de yngre.

Hur har tankarna gått inför en fortsättning?

I valet av att förlänga har det inte varit några större funderingar. Det tog lite tid att smälta kvalavancemanget och landa i det, men efter lite betänketid därefter var det inga konstigheter. Jag trivs väldigt bra i laget och klubben, dessutom vill jag vara med om denna spännande utmaning som nu väntar, en utmaning vi har krigat så hårt för allihopa. Att sedan få arbeta med representationslaget för sin moderklubb är något man är väldigt stolt över.

Vad förväntas av er i Allsvenskan kommande säsong?

Vi måste förbereda oss för att bli mer noggranna i allt vi gör. Ett steg upp i serietillhörighet innebär att vi måste höja oss flera nivåer inom alla områden, både fysiskt, psykiskt och speltekniskt. Förra säsongen var tuff, men nu väntar en svårare prövning, samtidigt en väldigt rolig och utmanande sådan. Viktigt att vi, likt förra säsongen, fortsätter att vara ödmjuka inför varje match.

Vad är målsättningen inför säsongen?

Rent gruppmässigt handlar det om att skapa ett bra utvecklings- och gruppklimat, att bygga en stark grupp där vi står upp för varandra i vått och torrt. Att vi hjälper varandra till att vara mentalt starka kommer vara viktigt. Resultatmässigt så kommer vi sätta mål inom gruppen vid senare tillfälle, men att komma topp sex och undvika negativt kval, känner jag är huvudmålet. Målet är såklart att stanna kvar i Allsvenskan och etablera oss, vi har inte tagit oss hela denna vägen upp hit för att göra om samma procedur en gång till!

Innebandysäsongen började 31 juli och nu på söndag väntar första försäsongsmatchen mot Ljungby IK på bortaplan, hur går tankarna inför den?

Ska bli superkul att äntligen dra igång igen med innebandysäsongen och är laddad till tusen för komma in i hetluften igen. Vi inleder som sagt mot Ljungby IK, som är nykomlingar i Div.1. Ett spännande ungt lag där vårt fokus främst kommer vara att få igång kroppen och klubba boll i matchsammanhang. Ännu är inte hela truppen på plats, då vi inväntar några studenter. Men kommer bli en tuff och rolig match uppe i Ljungby, en trevlig bekantskap där vi förhoppningsvis ska ge varandra en bra match.