ISABELL HOLM SKRIVER NYTT KONTRAKT
2023-05-30 14:00

Idag är det med stor glädje som vi kan meddela att U19-landslagsaktuella Isabell Holm har skrivit på ett nytt kontrakt. Holm inledde föregående säsong i vårt Div.1-lag, men fick i januari chansen i Svenska Superligan via en dubbellicens. En chans hon verkligen tog, då hon sedermera gjorde sig förtjänt av en fast plats. Fjolårssäsongen innehöll inte bara hennes riktiga SSL-debut (gjorde en SSL-match säsongen 2021/2022), utan även debut i det svenska U19-landslaget i Euro Floorball Tour. På tre matcher blev det två poäng i den blågula tröjan, samt sex poäng på tio matcher i Svenska Superligan.

Ännu en stortalang, tillika egen produkt, kommer till nästa säsong att ta steget upp till Lunds SSL-lag på permanent basis. Holm, som med sin svårstoppade fart och förmåga att komma ur svåra situationer, har på senare tid blivit ytterligare en i raden av Lund-spelare att representera Sverige.

– Isabell är en talang som etablerat sig på allvar i U19-landslaget och i SSL. Hon spelar med ett härligt driv, där hon är väldigt svårstoppad när hon får upp farten. Isabell besitter också en bra speluppfattning kombinerat med ett fint avslut, samt är bra på att ta sig ur pressade situationer i egen zon och jag tror att hon kommer ta ytterligare steg på backplats, beskriver Pontus Kozan om den senaste kontraktsförlängningen.

– Utanför plan är Isabell seriös med sin innebandy och har som mål att ta en plats i U19-landslaget. Denna förlängning är viktig för mig som tränare, då jag ser henne som viktig för laget samtidigt som vi vill fylla på truppen med egna talanger. En spännande säsong väntar för Isabell och laget, säger han avslutningsvis.

Beslutet att fortsätta satsningen i moderklubben var självklart för 17-åringen, där hon under sin sista “juniorsäsong” kommer att fortsätta kombinera spel i SSL med spel i Juniorallsvenskan.

– Jag har spelat i klubben så länge jag har spelat innebandy och trivs väldigt bra, vilket gjorde beslutet enkelt. Jag tycker att Lund ger bra förutsättningar för unga spelare att utvecklas och testa på nya utmaningar. Att få kombinera spel i Juniorallsvenskan och SSL är något jag ser fram emot att fortsätta göra en säsong till, kommenterar Isabell Holm om sitt val att fortsätta i Lund.

Det frekvent omdiskuterade försvarsspelet anses vara en stor del av de senaste säsongernas framgång, där laget var väldigt nära en slutspelsplats i fjol. Även känslan av att motbevisa kritiker, är något som Holm lyfter upp som en bidragande framgångsfaktor.

– Som många vet vid det här laget så spelar vi man-man-försvar vilket många lag inte är vana vid att möta. Vi höll tätt bakåt i många matcher på grund av detta spelsätt, men också för att vi alltid ger allt för varandra. I många matcher var vi underdogs, vilket passar oss bra. Det gör oss mer motiverade till att motbevisa de som inte tror på oss, menar Holm.

Nu väntar den lovande backens första riktiga SSL-säsong, där hon tror att mixen av befintlig trupp och spännande nyförvärv kommer att ge laget ett lyft.

– Mina förväntningar inför kommande säsong är väldigt höga. Vi har ett ungt lag  med mycket talang och jag tror att många spelare kommer ta stora kliv under säsongen. Dessutom har många i laget samlat på sig erfarenhet av att spela i högstaligan under de senaste åren, både i Lund och i andra klubbar, anser Holm och fortsätter:

– Jag tror starkt på truppen, som är en bra blandning av spelare som varit i klubben länge och  nyförvärv som kommer bidra med sina kvaliteter. Målet är att ta sig till slutspel, vilket vi enligt mig har alla förutsättningar att göra.

Ludvig Nilsson

Kommunikationsansvarig