HILDA HAMMER BLIR LUND TROGEN
2023-04-25 15:00

Idag kan vi meddela att lagets poängbästa back under föregående säsong har valt att spela vidare i Lund. Hilda Hammer, som har varit Lund trogen under hela sin karriär, gjorde sin mest poängstarka säsong ifjol då hon noterades för 22 poäng på 24 matcher. En fördubbling sett till säsongen dessförinnan. 22-åringen som redan har fem säsonger i klubbens representationslag på damsidan, har vuxit ut till en av lagets viktigaste spelare med sitt lugn med boll och starka närkampsspel.

Att Hammer är en viktig kontraktsförlängning är inget att hymla om, hennes offensiva som defensiva kvalitéer ses som väldigt viktiga för laget. Huvudtränare Pontus Kozan framhåller hennes styrkor som en trygghet för lagets spel och för gruppen i sig.

– En oerhört viktig förlängning för mig som tränare, men också för hela laget. Hilda växer för varje match och är nu inte bara en fantastisk defensiv back, utan även en viktig bricka i vår offensiv. Hon är en ledare i laget där hon framförallt med sin spelstil leder laget i både med- och motgång, kommenterar han om Hilda Hammers kontraktsförlängning och fortsätter:

– Vi såg senast i finalen mot Malmö hur viktig Hilda är och det ska bli kul att fortsätta vidareutveckla henne i framförallt sista tredjedelen. Hilda är utöver en duktig innebandyspelare och ledare även viktig i gruppen, där hon är en trygghet.

Nu står det klart att det blir en fortsättning i Lund för Guldsteget-spelaren, som trycker på att beslutet grundar sig i lagets sammanhållning och att hon trivs i den roll som hon har tilldelats.

– Jag trivs väldigt bra i laget och har väldigt roligt här. Den sammanhållningen som vi har tror jag är svår att hitta någon annanstans, menar Hilda Hammer.

– Jag gillar även min roll i laget, där jag både får ta ansvar defensivt men också får vara med framåt. Självklart hoppas jag att kunna utvecklas ännu mer nästa säsong, fortsätter hon.

Det blev ett resultatmässigt uppsving under föregående säsong, där laget in i det sista var nära en slutspelsplats. Det blev tillslut en niondeplats. Anledningen till detta anser 22-åringen beror på att de har slipat på flera detaljer som har gjort att de har kunnat ta nästa steg och vinna matcher som de nödvändigtvis inte vann säsongen dessförinnan.

– Jag tycker att vi har slipat på många detaljer som gjort att vi har kunnat ta nästa kliv och vinna ännu fler matcher. De matcherna som var mest jämna, men som ändå förlorades förra säsongen, har vi i år istället vunnit. Sen gjorde vi en riktigt bra försäsong som gav oss väldigt bra förutsättningar. Resultatet har blivit att vi spelar jämnt mot alla lag i serien. Utöver det så är vi ett ungt lag med mycket potential som alla har blivit ett år äldre och därmed skaffat sig mer rutin vilket jag tror kommer kunna göra stor skillnad till nästa säsong, anser Hammer.

Nästa säsongs förväntningar är redan utstakade. Laget siktar på en historisk slutspelsplats.

– Mina förväntningar är att vi ska etablera oss till att bli ett ännu bättre lag och komma till slutspel. Jag vill såklart även lira en hel säsong med syrran. Jag hoppas även att vi inte bara ska spela jämnt mot topplagen, utan även kunna slå dem. Sen vill jag fortsätta skapa roliga minnen med gruppen, ha riktigt kul och hoppas kunna segerdansa många gånger med tjejerna, säger Hammer avslutningsvis.

Ludvig Nilsson

Kommuniaktionsansvarig