Damer Div.1

NY HUVUDTRÄNARE KLAR FÖR DAMER DIV.1
2020-05-04 15:38

Idag kan vi glädjande presentera att IBK Lund har gjort klart med en ny huvudtränare för vårt damlag i Div.1. Lagets nya huvudansvarige är ett välkänt namn inom föreningen, nämligen Ludvig Nilsson. Nilsson har sex säsonger bakom sig i föreningens Dam Elit-lag i Div.1 och Allsvenskan. Två av dessa som huvudtränare, när laget vann Div.1 säsongen 16/17 och kvalade sig upp till Allsvenskan. I hans andra säsong som huvudtränare slutade nykomlingslaget på en stark fjärdeplats i Allsvenskan. Mellan säsongerna 14/15-15/16 var han assisterande tränare när laget huserade i Div.1 Södra (nuvarande Allsvenskan) och Assisterande tränare/Team manager säsongerna 18/19-19/20 i Allsvenskan. Han har även under de två senaste säsongerna, parallellt, agerat assisterande tränare i klubbens Juniorallsvenska damlag.

Avtalet är skrivet för 1+1 år.

Sportgruppen är nöjda över att få första biten på plats för Div.1-laget. Ytterligare ett steg i rätt riktning för att kunna utöka samarbetet mellan lagen.

- Vi är mycket nöjda över att kunna presentera Ludvig Nilsson som huvudtränare för D1. Valet av Ludvig ligger helt i linje med vad vi vill med damsidan, där spelarna i D1 ska kunna utvecklas så att så många av dem som möjligt kan ta steget till vårt SSL-lag. Vi ska ha ett utökat samarbete mellan alla våra lag på damsidan i Svenska Superligan, Div.1, Div.2 och Juniorallsvenskan, menar Karolina Nilsson från Sportgruppen Dam.

Ludvig Nilsson har varit med under flera år i föreningens damelitlag. Därför är det en lättad Sportgrupp som är belåtna med att få in ett bra och inte minst ett så pass erfaret namn.

- Ludvig har väldigt mycket glädje av innebandy vilket också gör att han kan ge glädje till spelarna, laget och klubben. Han har förmågan att utveckla spelarna både tekniskt och taktiskt och har stor erfarenhet från Damallsvenskan, Juniorallsvenskan, DJ18-SM samt från tuffa matcher vid kvalspel. Utöver detta har han erfarenhet av att leda ungdomar långt i turneringar som t.ex. Gothia Cup och vid junior-SM-slutspel, så i Ludvig får vi även en bra matchcoach. Han är lugn teamplayer som är noga med att lyssna på sina kollegor och spelargruppen, menar Olof Simonsson i Sportgruppen Dam avslutningsvis.

Men det går inte att bortse från att det ändå lämnas ett tomrum att fylla för föreningens blivande SSL-lag. Lagets huvudtränare kommenterar vad denna rockad innebär.

- Att Ludvig försvinner kommer drabba oss hårt. Han har varit starkt bidragande till att ta oss dit vi är idag, alltid med inställningen att tjejerna ska ha det så bra som möjligt och ges bäst förutsättningar för framgång. Vi är många som kommer behöva ta ett än större ansvar i och med att Ludvig får en större roll i ett annat lag. Han kommer vara enormt saknad men det är tur att vi vet att vi har honom nära till hands, berättar Johan Gustafson och fortsätter:

- Det är tyvärr så att man inte kan vara på för många platser samtidigt och det måste man ha en förståelse för. Ludvig har redan många roller i föreningen vilket gör att det är naturligt att rollen i SSL-laget är den som får lämnas. Med sitt stora IBK Lund-hjärta och sitt starka driv tror jag han kommer ge division 1-laget en ny karaktär inför nästa säsong. Han har kompetensen för att fostra våra unga spelare till att slutligen ta en plats i vårt förstalag. I och med att vi känner varandra så pass bra så ger det väldigt bra förutsättningar för samarbete mellan D1 och SSL, så att vår fortsatta satsning på egna talanger kan fortgå.

Nilsson själv ser framemot en nytändning och att få arbeta med föreningens talangfulla och ambitiösa Div.1-lag.

- Jag ser verkligen framemot att få arbeta tillsammans med alla fantastiska tjejer i D1-laget. Några har jag haft tidigare i Elit-, JAS- och D3-laget, men det är även några som jag inte har fått stifta bekantskap med tidigare på ett tränarplan. Vi kommer jobba med samtliga delar av spelet för att tjejerna individuellt och som lag ska bli ännu bättre och starkare. Dessutom kommer vi att göra en hel del förändringar i hur vi spelar, något som krävs ett stort tålamod för, menar lagets nya huvudtränare Ludvig Nilsson

Ett utökat samarbete mellan föreningens damlag ses som nödvändigt för att kunna ta nästa steg i såväl eliten som i bredden.

- Ambitionen för framtiden är att samtliga damlag ska ha en nära relation till varandra. Ett närmre samarbete kommer att implementeras mellan SSL-, D1- och D2-laget, för att på så sätt skapa en ännu större ”vi-känsla” på damsidan, berättar Nilsson avslutningsvis.

Nyförvärv 6,7 och 8!2016-10-06 10:11
Nyförvärv 5!2016-06-15 14:55