Klar seger mot Åkarps IBK!
2015-11-11 12:23

Inför matchen pratar vi mycket om att spela ett aggressivt försvarsspel i både det låga och höga, ha bra fart på bollen och fötterna, samt spela enkelt och ta mycket avslut med trafik.

Tycker vi börjar bra, med bra fart och bra passningsspel, en av våra bästa förstahalvor av en förstaperiod i år och utdelningen bevisar inledningsvis detta. Med mindre än 2 minuter spelade tar vi ledningen med 1-0. Vi fortsätter att trumma på och skapa flera bra lägen, men lyckas inte trycka in bollen i nät. Efter ungefär halva akten tappar vi initiativet, farten och intensiteten, vilket medför att Åkarp får komma högre upp i banan och skapa en del farliga lägen. Vi går ner på två femmor för att försöka få upp tempot igen, och lyckas helt ok med det. Efter ungefär 16 minuter utökar vi ledningen till 2-0, något som står sig perioden ut.

Inför mellanakten är vi överens om att vi måste höja oss minst ett snäpp i det vi hade snackat om att vi skulle göra inför.

Vi jobbar på bra under perioden, men saknar fortfarande lite av den farten vi var ute efter. Vi reder ut ett boxplay på ett väldigt bra sätt och gör sedermera 3-0 efter 11:49. Ungefär 1 minut senare reducerar dock Åkarp, en slarvig sekvens av oss, där vi blir lite för passiva och ger motståndarna allt för mycket yta. Men sådant som lätt sker när man har full kontroll på matchen och kan bli lite för bekväm. Mycket mer än detta händer inte, utan det är 3-1 efter andra perioden.

Inför sista perioden är direktiven mycket enkla, och likadana som tidigare. Vi måste få upp farten! Vi gör om lite i femmorna och börjar med att spela på två femmor för att försöka höja detta.

Nu ser det mycket bättre ut. Om vi styrde matchen tidigare, så är vi helt överlägsna nu. Vi skapar chans på chans, trycker ner Åkarp långt ner i försvarszon och spelar snabbt och enkelt med bra rörelse. Efter 4 minuter gör vi 4-1 och minuten senare 5-1. Vi fortsätter spela riktigt bra innebandy och inom loppet av 6 minuter gör vi 4 mål och går upp till ledning med 9-1, vilket också blir slutresultatet.

För att sammanfatta matchen så inleder vi väldigt bra och gör spelmässigt en av våra bästa inledningar. Efter halva första perioden går vi ner oss lite och överlåter tid och utrymme åt motståndarna, men har en ledning på 2-0. Andra perioden är inte den bästa, men stabil rakt igenom, med periodsiffrorna 1-1 och 3-1 totalt. Inför tredje växlar vi som sagt upp, gör om i femmorna för att hitta mer fart. Tycker detta ger utdelning, vilket man kan se på periodsiffrorna 6-0. Men en bra match rakt igenom med vissa tidsintervall som är riktigt bra, där vi också har med oss effektiviteten, något som känns betryggande inför fortsättningen.

Målskyttar:                                                                              Assister:

Malin Heyden  x2                                                                         Mathilda Kindeberg Sederblad  x2

Emma Azelius  x2                                                                        Johanna Petersson

Johanna Petersson                                                                       Susanne Nilsson

Maja Linderoth                                                                            Ann-Louise Andersson

Mathilda Kindeberg Sederblad                                                         Malin Wiskman

Susanne Nilsson                                                                           Eda Dagasan

Alexandra Alexopoulos