Mångfald - Glädje - Utveckling - Kompisanda

Summering säsongen 2019-2020
2020-06-06 11:27
Uppladdning i ett kylslaget Linköping Sep 2019
Sista säsongen som pojklag startade i augusti då laget körde igång med rejäl träning vid skolstart. Några hade dessutom redan varit på läger i arenan och alla var riktigt på hugget inför kommande cupspel i september. Vi var återigen inbjudna att spela Fatpipe Invivation i Linköping där vi året innan hade tagit oss till semifinal. 2019 höll turneringen ännu högre nivå där samtliga lag var riktigt bra, alla slog varandra i de olika grupperna. Vi spelade allt bättre genom cupen och var ytterst nära finalen detta år men slogs ut av vinnarlaget Lindås som vände sin final mot favoriten Jönköping. En strålande insats av Lund där man säkrade en topp-4 placering i Sveriges bästa innebandycup.

Några veckor senare spelade vi FCH Cup, en turnering vi aldrig lyckats vinna trots mängder av finaler men i år var det Lunds tur att gå hela vägen efter att ha spelat allt bättre genom hela cupen. Vinst i finalen mot Lindome men höjdpunkten var revanschen mot alltid lika välspelande Göteborg som slog ut oss i Prag några månader tidigare.

Vi gick således in i seriespel med gott självförtroende där vi spelade både JAS samt HJ18 för att samtliga spelare i truppen skulle få speltid tillsammans.

JAS var en ny upplevelse där de flesta motståndarna var både ett och två år äldre generellt men Lund lyckades både vinna och ta poäng mot de flesta lagen. Matchen mot seriesegraren Höllviken hemma extra minnesvärd då Lund vände ett stort underläge, 1-7, till oavgjort 8-8 med mersmak. Riktigt starkt!

Bästa matchen i JAS var dock bortamatchen i december mot seriefavoriten Bjärred där Lund gjorde årets bästa insats. Ledning genom hela matchen och seger 6-4 till sist efter att målvakt Noah stått för sin bästa match under året. Vi spelade in våra 05-or i JAS, lät stommen bestå av 03-or men fick också hjälp av duktiga 01 och 02-spelare som gav laget extra tyngd och kvalité. Sett till förutsättningarna gjorde JAS-laget en riktigt stark säsong, med några bottennapp såklart, men överlag gör man en riktigt bra säsong som bådar mycket gott inför nästa år.

Vi spelade också gruppspel i USM 03 där vi oturligt hamnade i en Småland/Blekinge-grupp då Lund missat anmäla oss i tid. Hursomhelst var det lärorikt och roligt att möta nya motståndare i form av Kalmarsund och inte minst duktiga CL98 som rättvist tog sig till slutspel i Mullsjö. Vi kom inte alls upp i normal nivå men så är det för alla, man måste vara bäst när det gäller.

Vi spelade som sagt också i HJ18-serien och lyckades där vinna samtliga matcher vilket är starkt trots att motståndet kanske inte var lika tufft som vi väntat oss innan seriestart. Man ska hålla ihop laget med fokus och ambition hela året och det är inte alltid så lätt som det kanske verkar utifrån inte minst då de flesta börjat gymnasiet med allt vad det innebär.

Absoluta höjdpunkten i HJ18-serien var bortamatchen mot Lönsboda två dagar innan sportlovet där vi åkte upp den långa färden en mörk torsdagskväll bara för att hamna i ett tidigt 0-3 underläge. Laget samlade sig då på ett fantastiskt sätt och avslutade matchen genom att göra 8 raka mål på det storvuxna och kämpaglada Lönsboda där läktaren var mycket välfylld och hejaropen verkligen hördes under matchen. Detta var idrott när det är som bäst, alla sluter sig samman och bestämmer sig. Alla gör det där lilla extra på banan för varandra, uppoffrande spel och ett rappa passningar/avslut - då vinner man såhär tuffa matcher.

Många i 03-truppen har vunnit samtliga serier man ställt upp i sen man började spela seriespel, en bedrift då det är matchspel över ett helt år man ska prestera på högsta nivå. Killarna vann också tre raka Skånemästerskap, 2016-2017-2018 och man gick alltid långt i de cuper man ställde upp i. Alltid roligt med sportsliga framgångar såklart men det som egentligen betyder något i slutändan är glädjen över att träna tillsammans i vardagen. Att ha rutiner som ger bra kondition, styrka och mental beredskap på allt livet innehåller. Skratten har varit många, nävar har knutits tillsammans på bänken och glädjevrålen efter gjorda mål och vunna matcher bär vi med oss in i nästa fas där JAS-spel är fokus men också seniorspel i både H1 och H2 väntar.

Matchsäsongen avslutades lite abrupt men vi har fortsatt träna utomhus, både tung fys på St Hans backar men framförallt roligt outdoor-spel på Tunaskolans uterink.

Vi kör vidare, Fatpipe JAS väntar i september - om allt drar igång då, men framförallt seriespel i Juniorallsvenskan där vi nu ligger lite mer rätt i ålder detta år, kommer bli hur roligt som helst!💚🖤