EMELIE ROSENQVIST ÄR KLAR FÖR LUND
2021-06-04 15:00

Idag kan IBK Lund stolt offentliggöra att klubben har kommit överens om en övergång med FBC Kalmarsunds Emelie Rosenqvist. Rosenqvist har under de senaste fyra säsongerna legat högt upp i den Allsvenskan poängligan med Kalmarsund. Under dessa säsonger så har hon vunnit den interna poängligan vid två tillfällen samt varit delad intern poängligavinnare vid ett tillfälle. Utöver flertalet Allsvenska säsonger i bagaget så har 24-åringen även rutin från 29 SSL-matcher i IBK Lund och Malmö FBC. Under den nyss avslutade säsongen så lånades Rosenqvist in till Lund och på tre matcher mäktade hon med 4 poäng, fördelat på tre mål och en assist.
Avtalet är skrivet över tre säsonger.

Att Lund har gjort klart med en av Allsvenskans bästa spelare får sportchefen att jubla.

- Emelie är en drömvärvning. Hon är en riktig toppspelare som alltid spelar bra och som gör spelare runt omkring sig bättre. Jag är särskilt nöjd med den positiva energi hon sprider och ser nu verkligen fram emot att ha med henne flera säsonger framöver, menar en nöjd sportchef Daniel Heander.

Rosenqvist beskrivs som en spelare med en bra inställning, ett högt engagemang och ett stort driv till att bli bättre. Hennes fysiska egenskaper och poängproduktion ses som ett stort plus i kanten.

- Att få in Emelie känns fantastiskt bra. Hon har spelat med oss innan och ett kort tag förra året. Detta gör att vi känner henne och hon oss, vilket alltid är skönt. Hennes engagemang och driv kommer bli en stor bidragande faktor till vår utveckling. Hon är dessutom en stor vinnarskalle och har höga förväntningar på sig själv och omgivningen, på ett sätt jag uppskattar och vet att vi behöver, säger huvudtränare Jörgen Hammer och fortsätter:

- Vi vet också att hon besitter tempot och de fysiska egenskaperna som krävs för att ligga på absolut högsta nivå. Det som verkligen utmärker Emelie är att hon är en poängmaskin som alltid gör det tunga defensiva jobbet 100%, något vi kräver av våra forwards.

När hemlängtan infann sig hos 24-åringen, så blev utlåningen tidigare under säsongen en start på en ny resa.

- Den främsta anledningen till att det blir spel i Lund är att jag ska flytta hem och ville fortsätta spela innebandy. Efter utlånet i vintras kändes Lund som helt rätt alternativ för mig. Så det ska bli kul att få komma tillbaka till innebandyns finrum, konstaterar Emelie Rosenqvist.

Det var fyra säsonger sedan hon senast spelade i Svenska Superligan. Nu är det en ödmjuk Rosenqvist som, med stora förväntningar, vill ta nästa steg i sin innebandykarriär.

- Mina förväntningar är ganska stora men ödmjuka. Jag tror på oss som lag. Förra säsongen var ju lite svår att få ut något ifrån, så detta är vår chans att visa att vi hör hemma i SSL. Personligen tycker jag att det ska bli kul. Jag sätter höga krav på mig själv men vill också hitta min roll i laget och bidra med det som gör laget bäst, menar Rosenqvist.

Ludvig Nilsson

Kommunikationsansvarig