BRA PRESTATIONER AV DAM ELIT MOT SSL-LAG
2019-08-30 17:05
Foto: Patrik Palm & Privat

I helgen åkte Dam Elit iväg till Karlstad för att spela Kallsta Open. Målet med turneringen var att få möta kvalificerat motstånd. Motstånd som laget inte har möjlighet att möta på hemmaplan. Detta fick de minst sagt, redan i gruppspelet faktiskt. I gruppen hade man förutom seriekollegan från västra serien Telge SIBK, även de regerande SM-mästarinnorna Täby FC och SM-slutspelslaget Jönköpings IK.

Det blev en tidig avfärd från Lund under fredagsförmiddagen. Redan vid kl.10:00 satte sig laget i de minibussar som skulle transportera upp dem till Värmland. Första matchen mot Jönköpings IK skulle bli en tuff och jämn sådan. Efter att ha varit i ledningen i princip hela matchen, vänder JIK snöpligt i slutet och går vinnande ur matchen med 4-5.

Men med självförtroendet av att ha spelat jämnt mot ett av Sveriges bästa lag, var det dags att ställa om fokus inför lördagsmorgonens spännande och häftiga uppgift. Nämligen matchen mot de regerande svenska mästarinnorna Täby med flera landslagsspelare. Vi tar ganska omgående ledningen efter drygt tre minuter spelade. Därefter lägger Täby in några högre växlar och drar ifrån, både spel- och målmässigt. Vi kommer efter detta som närmast ett underläge med ett mål. Tillslut vinner Täby matchen med 5-2, där vår prestation var väldigt stark. Det är inte många lag i Sverige som lyckas hålla så tighta matcher mot detta Täby.

Sista gruppspelsmatchen skulle spelas mot Telge SIBK. Ett Telge vi senare kommer ha under serien, då de spelar i Allsvenskan Västra. Med slutspelschansen utom räckhåll, spelade vi nu för att bli bästa trea och sedermera få spela om en sjundeplats i turneringen. Det var många tunga ben under denna eftermiddagsmatch, för båda lag. Man såg direkt temposkillnaden från den tidiga morgonmatchen. Inte så konstigt, då detta skulle bli den tredje fullängdsmatchen på mindre än 24 timmar.

Vi tar ledningen med exakt en minut spelad. Några minuter senare kvitterar Telge till 1-1. Efter en mållös andraperiod gör vi ett ryck efter ungefär halva tredje perioden spelad. Där gör vi två snabba mål, till en 1-3-ledning. En ledning vi också håller hela vägen ut.

Som resultat av denna seger skulle vi nu som bästa trea få spela match om sjundeplatsen tidigt under söndagsmorgonen. Detta mot seriekollegan Lindome IBK.

Lindome tar ledningen i första perioden, men bara minuter senare har vi vänt till en ledning med 2-1. Även i andra perioden inleder Lindome målskyttet och kvitterar i matchen. Men inom loppet av drygt sju minuter har vi gått upp till en 5-2-ledning. Den tredje perioden vinner Lindome med 1-2, men vi vinner matchen med 6-4.

Skönt att få avsluta turneringen med två segrar. Även om vi inledde med två förluster, så ska vi vara väldigt nöjda över vår prestation. Vi spelar jämnt mot ett slutspelslag i SSL och vi vågar äga boll och skapar emellanåt fler chanser än de svenska mästarinnorna.

Förhoppningsvis blir detta en nödvändig självförtroende-boost för tjejerna, när vi nu nästa helg ska spela Hessleholm Invitational i Hässleholm. Där ska vi bland annat får möta våra Skånekollegor FC Helsingborg, FBC Engelholm samt Göteborgslaget Floda IBK.

Ni får gärna ta er dit och heja på oss!

Avslutningsvis vill vi tacka den alltid så engagerade hejarklacken som hade tagit sig hela vägen till Karlstad för att stötta laget. Tack ska ni ha!

/Ludvig