OVANLIGA FÖRUTSÄTTNINGAR – EXTRAPOÄNG I FÖRLÄNGNINGEN!
2018-02-28 20:36

Inför dagens match mot Pixbo Wallenstam IBF från Göteborg hade vi inte de bästa förutsättningarna. Återbud från båda målvakterna på grund av sjukdom gjorde att vi fick se en ny målvakt debutera i kassen, en spelare som skulle bli en av matchhjältarna. Cecilia Holgersson, till vardags center, men som har varit skadad sedan början av januari, fick det utmanande uppdraget att agera sista utpost i dagens match. Hon har visserligen en del erfarenhet av att vara målvakt, då hon förra säsongen fick stå mellan stolparna i sin dåvarande klubb i Div.1. Men i Allsvenskan kan detta inte vara så vanligt vill jag tro, inget jag själv aldrig varit med om på denna nivån i alla fall. Med ett uppoffrande försvarsspel och en ny målvaktsstjärna i mål, så inkasserades tredje raka segern denna söndag.

Vi gör en bra förstaperiod och försöker sätta vår prägel på matchen. Tycker vi skapar fler bra lägen än bortalaget i början och tar ett bra ansvar i försvarsspelet. Men på ett frislag efter 12:51 slarvar vi med vår sortering och skottäck, något som bortalaget utnyttjar genom att från mittplan lägga in en långboll som slinker in bakom en skymd hemmamålvakt. Vi fortsätter ändå att äga det mesta av bollinnehavet, men får inte riktigt de solklart rena målchanserna.

I andra perioden har vi en dipp. En del slarv blandat med mindre bra beslutsfattning, där vi håller i bollen för länge individuellt och sätter inte fart på bollen i samma utsträckning som i den inledningsakten. Efter 06:26 utökar Pixbo till 0-2 när vi står på hälarna i uppspelsfasen och tappar bollen i mittzon, något gästerna är effektiva med att utnyttja. Dryga två minuter senare gör Pixbo även 0-3, när vi dräller med boll som sistaspelare och de rödvita tämligen enkelt kan utöka sin ledning. Fortsatt ofokuserat spel från vår sida och vi väljer efter lite mer än halva perioden att göra om i formationerna och gå ner på två för att få liv i laget. Tycker ändå att vi får lite effekt på det när vi höjer oss i slutet inför ett tufft, men inget omöjligt, läge inför sista ordinarie perioden.

I pausen är direktiven tydliga, vi måste gå tillbaka till enkelheten, tempot och ansvaret i spelet vi visade upp i första perioden. Ett spel vi har varit framgångsrika med de senaste matcherna.

Vi startar perioden som ett helt nytt lag, med ett enkelt spel där vi gör det obekvämt för motståndarna. Redan efter 03:07 gör vi första reduceringsmålet, när Emma Rosén kliver in från fickan och placerar in bollen i bortre burgaveln på passning från Josefin Karlsson. Bara 43 sekunder senare gör vi, ett för matchen, avgörande reduceringsmål till 2-3. Josefin Karlsson står för sin andra assistpoäng när hon lättar fram en djupledsboll till Anna Lindell, som utmanar sin back, kliver runt målvakten och lägger in bollen under henne. I samband med målet tar Pixbo timeout. Vi fortsätter att spela bra innebandy och när klockan står på 08:17 är det kvitterat. Jennifer Nilsson bryter ett inspel i vårt egna slott, en boll som hamnar hos Anna Lindell. Anna tar fart och löper ifrån första backen, drar den andra backen och lägger kyligt in bollen i mål till 3-3. Ledningen blir dock inte långvarig, då gästerna redan minuten senare tar ledningen med 3-4 när vi slarvar i ett hemspel och snyggt skjuter in bollen i bortre burgaveln. Men vi ger oss inte utan fortsätter trumma på, äger fortsatt största delen av bollinnehavet och skapar fler farliga målchanser. Med halva perioden kvar justerar vi ytterligare i formationerna för att få ett lite mer rakare anfallsspel. När klockan närmar sig 17 minuter och vi förbereder för en sista anstormning så kvitterar vi för andra gången i matchen. Anna Lindell vinner boll i eget högerhörn, tar fart längs kanten mot motståndarmålet och hittar en riktigt snygg smörpassning till Cecilia Palvén på bortre stolpen som vänder runt och skickar in bollen i bortre krysset. 4-4 står sig perioden ut, trots ett jätteläge för vår del sekunderna efter kvitteringen, och sudden death väntar i 5 minuter.

Vi har med oss en bra känsla inför avgörandet och pratar mycket om att fortsätta med det vi har gjort bra i tredje perioden och våga gå för det, med några detaljer om att inte vara för risktagande. Även i förlängningen tycker jag vi är det bättre laget och skapar bra lägen för att avgöra. Med endast 11 sekunder kvar att spela bryter Karin Sturesson bollen på mittplan, hittar Emma Rosén på vänsterkanten som med ett dragskott skickar upp bollen i nättaket. Så förbannat skönt!

Tycker att vi idag helt klart är förtjänta av extrapoängen. Vi gör två bra perioder och en sämre mittperiod, där vi i den tredje perioden och förlängningen återigen visar hur starka vi är i slutet av matcherna, trots jobbiga underlägen. Många spelare som gör en bra match. Emma Rosén blir en av matchhjältarna med det avgörande målet, tillsammans med Cecilia Holgersson i mål som endast släpper fyra bollar förbi sig, så starkt! En av de mest makalösa vinsterna som jag har varit med om sett till förutsättningarna. Sättet vi sedan hämtar upp ett 0-3-underläge de inledande 8 minuterna av tredje perioden är fantastiskt, för att sedan ha tålamodet, tron och styrkan att kvittera en andra gång och ta matchen till förlängning. Två viktiga poäng i kampen om fjärdeplatsen mot Åstorp. Nästa match är även den på hemmaplan, när seriesuveränen IBK Göteborg gästar oss på lördag, med en IBK Lund-bekantingen Jennifer Gustavsson i mål.

Vi hälsar återigen alla välkomna till Idrottshallen på lördag kl.16:00 för match mot topplaget IBK Göteborg!

//Ludvig Nilsson