SÄSONGENS MEST MAKALÖSA VÄNDNING!
2018-01-29 10:44
Foto: Privat

Med två segrar i ryggen mot Västra Mälardalen och Hagfors skulle vi tidigt på söndagsmorgonen, närmare bestämt vid 05:30, ta mark mot Linköping för match mot Linköping Ungdom. En lång resa upp, som efter ett stopp i Jönköping tog oss vidare till Folkungahallen. En lång resa som skulle sätta sina spår i matchinledningen.

Vi får en tung start när Linköping redan efter drygt en minut skapar ett tryck mot vårt mål och på tredje returförsöket lyckas trycka in bollen i mål. Tung start som sagt, men vi reser oss. För bara dryga minuten efteråt kvitterar vi till 1-1, när Malin Wiskman vinklar ut bollen till Emma Rosén i motståndarnas högerficka. Rosén tar några kliv in i banan och hänger in bollen i mål. Av periodens sista sju minuter spelar vi boxplay i fyra av dessa, en spelform som också skulle prägla fortsättningen av matchen till vårt förtret. Trots dessa hårt kämpande minuter lyckas vi gå starka ur det och tar sedermera ledningen med 1-2 med 36 sekunder kvar av perioden. Anna Syse vinner boll i eget högerhörn, trampar upp längs kanten och hittar en diagonalpassning till Karin Sturesson som på sin egna retur slår in ett volleyskott i mål. Väldigt skönt mål att få inför periodpausen, framförallt efter så lång tid i numerärt underläge.

Andra perioden inleds med att vi får ett powerplay. Här får vi en kalldusch, när Linköpings bästa spelare på ett utkast av målvakten trycker bollen stenhårt upp i nättaket. Vi kör vidare och skapar några bra lägen, men idag har vi inte marginalerna med oss i denna spelform. Efter fjorton minuter är det dags igen med ett fyra minuter boxplay efter två tveksamma utvisningar emot oss. Efter att vi på ett starkt sätt avvärjt detta, så är det ombytta roller bara minuten innan periodpausen. 19:14 gör nämligen Linköping 3-2, via ett inspel i höga slottet med en efterföljande bågning och ett lågt skott i bortre burgaveln.

Snöplig avslutning på mittakten, men vi ger oss inte.

Ingen speciell bra start på den tredje perioden, då Linköping tar ledningen tidigt. Vi tappar boll i mittzon och åker på en kontring bakåt och efter lite grävande framför mål, dimper bollen in över linjen. Men två minuter senare reser vi oss återigen och reducerar till 4-3. Isabella Hellsviken vinner en närkamp i offensivt hörn, kliver runt bakom mål och hittar ett instick till Anna Lindell som placerar in bollen vid bortre stolpen. Efter ungefär halva perioden spelad så åker vi ånyo på en kontring, då vi även denna gång tappar boll i mittzon och Linköping på liknande sätt som sitt senaste mål lyckas trycka in returbollen till 5-3.

Ni som var och såg matchen i lördags hemma mot Västra Mälardalen fick se en ganska häftig vändning. Idag skulle vi göra det ännu häftigare. Klockan står på 16:25 när vi reducerar till 5-4 genom Emma Rosén på passning av Cecilia Palvén. En fin passning till Rosén i högerfickan som drar till med ett slagskott som letar sig in. Vi tar direkt efter detta en timeout för att samla styrka inför ett avgörande.

16:57 åker vi på en tvåminutersutvisning, och det kändes plötsligt som en lite tuffare uppgift. 17:48 får hemmalaget en utvisning och fyra mot fyra-spel väntar i dryga minuten. Här skapar vi någon ströchans men inget superfarligt. Nu till det ni alla har väntat på, den häftiga avslutningen som nämndes tidigare, eller vad sägs om detta:

19:11 – Linköping tar timout.

19:36 – Vi tar direkt efter deras timeout ut målvakten och spelar sex mot fyra något som skulle ge utdelning, då Anna Lindell på Emma Roséns skottretur lyckas hitta en lucka förbi målvakten till 5-5.

19:52 – Karin Sturesson vinner boll i mittzon när Linköping är på väg mot anfall, hittar ut till Emma Rosén på kanten som behärskat placerar bollen högerkrysset till 5-6.

19:56 – Vi vinner ett frislag i egen zon, skickar en långboll och håller undan tiden ut, vilket gör att säsongens häftigaste vändning är ett faktum, då vi vänder ett 5-4-underläge till 5-6-ledning på 16 sekunder.

Återigen en stark laginsats, där energinivån även denna helg är på en bra nivå. Även idag drabbas vi av många utvisningar, närmare bestämt 10 minuter, men lyckas avvärja samtliga minuter på ett bra sätt. Vill inte gå in på det i närmare detalj, men det var en nivå vi inte är vana vid. Emma Rosén hade en bra dag med fyra poäng. Karolina Lilja gör en stark insats i mål i hennes första match sedan innan jul. Även idag visar vi en bra moral och tror på varandra ända till slutet, vilket återigen föll avgörandet.

Nu väntar en veckas speluppehåll, innan vi den 11/2 tar emot tabelltvåan FBC Kalmarsund kl.16:00 i Idrottshallen.

Poängfördelning:

Emma Rosén 3+1