Dam Elit gick tomhänta ur helgens dubbelmöten!
2017-10-19 16:43

I helgen som gick kom två Värmlandslag på besök till Lunds Idrottshall, när Skoghalls IBK gästade på lördagen och Karlstad IBF Ungdom på söndagen. Två nya bekantskaper som skulle ge oss två tuffa matcher. En avsaknad av energi påverkade matcherna i negativ bemärkelse. Ett snabbt och rörligt Skoghall tog rättvist samtliga tre poäng, där söndagsmatchen svider extra då vi en bra dag skulle kunna bjuda upp till en bättre kamp.

IBK Lund Elit – Skoghalls IBK 4-8 (1-2, 3-3, 0-3)

Vi inleder de första minuterna bra och tar även ledningen efter dryga fem minuter spelade när Jennifer Nilsson höll sig framme. Men efter ledningsmålet började Skoghall trumma igång och tog över mer och mer. Det tog inte många minuter innan det var kvitterat och även vänt till 1-2, allt inom loppet av en minut. Man fortsätter spela ett snabbt, ettrigt och rörelserikt anfallsspel, vilket stundom gav oss huvudbry i försvarszon.

Andra perioden blir inte många sekunder gammal innan Skoghall bjuder oss på en kalldusch och gör 1-3. Efter två minuter drabbas bortalaget av en utvisning och strax därefter utav ytterligare en. Här är vi hundraprocentiga och både reducerar och kvitterar genom firma Karin Sturesson och Emma Rosén. Debut för Karin idag, två mål direkt och vi har 3-3. Men ställningen blir kortvarig då Skoghall återigen tar ledningen någon minut senare, för att med tre minuter kvar utöka till 3-5. Men denna gång är det vi som ska ge svar på tal och tjugo sekunder senare reducerar vi till 4-5 genom Anna Lindell på pass av Emelie Olsson.

Tredje perioden hinner bli tre minuter gammal innan Skoghall utökar till 4-6. Vi gör lite förändringar men får inte riktigt någon effekt. Vi planerar för en timeout och surt nog utökar bortalaget med dryga fem minuter kvar till 4-7. Vi tar timeout med sex minuter kvar och satsar allt på ett kort, plockar målvakten, men får inte riktigt något fäste i anfallszon. Sista målet ska komma med fyra minuter kvar i tom kasse. Vi fortsätter frenetiskt att trycka framåt men skapar inget speciellt farligt, utan matchen slutar 4-8 till Skoghall.

För att sammanfatta matchen så möter vi idag ett bättre lag. Skoghall kommer skapa problem för många lag med sitt snabba och rörliga anfallsspel, något som lade grunden för deras seger idag. Vi krigar på så gott vi kunde men idag räckte det inte. Avsaknad på energi, där vi i många moment var lite tröga och inte riktigt var närvarande till hundra procent.

Poängfördelning:

Karin Sturesson 2+0

Emma Rosén 0+2

Anna Lindell 1+0

Jennifer Nilsson 1+0

Emelie Olsson 0+1

Intervju i Sydsvenskan: https://www.sydsvenskan.se/2017-10-14/lund-elit-rackte-inte-till

IBK Lund Elit – Karlstad IBF Ungdom 2-6 (0-1, 0-1, 2-4)

Tycker vi inleder matchen helt ok, får äga en del boll, men tyvärr gör vi allt lite för långsamt i många lägen och får inte riktigt upp bolltempot till rätt nivå. Vi blir stillastående med boll och sätter oss själva i trångmål. Karlstad får fler kontringslägen, där det vi som för spelet mer. Det är dock Karlstad som tar ledningen, på just en kontring, när vi tappar i balansen. Matchbilden fortsätter sig lik där vi har mer boll och Karlstad ges möjlighet via kontringar.

I andra perioden får Karlstad lite mer etablerat anfallsspel, men fortsatt är vi lite långsamma i vårt beslutsfattande och för stillastående. Karlstad har hela tiden fart under fötterna vilket ställer till problem för oss ibland. Efter halva perioden utökar bortalaget till 0-2 genom en bjudning från vår sida. Vi fortsätter ha det mesta av bollinnehavet men skapar inte tillräckligt farliga lägen och förvaltar inte de vi väl skapar. Energin finns inte där som vi såg i förra roadtrippen mot Rönnby, vilket bidrog till det slarviga spelet.

Vi får en bra start i tredje perioden då vi reducerar efter mindre än minuten spelad genom Karin Sturesson på pass av Jennifer Nilsson. Men bara några minuter senare gör Karlstad 1-3 för att två minuter efter det utöka till 1-4. Vi tar timeout efter halva perioden, ändrar om lite i formationerna för att försöka få en mer offensiv balans. Resultatet av detta kommer minuten efter när vi reducerar till 2-4 genom Eda Dagasan på pass av Anna Lindell. Extra kul att Eda får gör sitt första mål sedan återkomsten i Lund. Vi satsar allt på ett kort de sista minuterna och plockar målvakten i ett sex mot fem-spel. Tyvärr får vi inte heller idag något bra tryck och Karlstad kan göra två mål i tom kasse och fastställa slutresultatet till 2-6 i den sista spelminuten.

Vi saknar även idag den rätta energinivån, är inte tillräckligt noggranna och inter riktigt på plats i hallen under sextio minuter. Karlstad är ett lag vi kan slå om vi ligger på en bra nivå, tyvärr får vi ingen mer chans denna säsong att bevisa detta. Vi tar med oss att även om vi för matchen i stora delar så måste vi ha ett högre bolltempo, bli mer rörliga och ha mer fart i spelet, både med och utan boll.

Vi bryter samman och tar ny energi till helgen när vi har Linköping IBF på bortaplan på söndag.

Poängfördelning:

Eda Dagasan 1+0

Karin Sturesson 1+0

Anna Lindell 0+1

Jennifer Nilsson 0+1

Intervju i Sydsvenskan: https://www.sydsvenskan.se/2017-10-15/dalig-energi-i-lund-elit

// Ludvig