IBK Lund Elit

Serie:Damer Allsvenskan Södra   Tabell >>
BRA START PÅ SÄSONGEN!
2017-09-26 16:27
Då var vi äntligen framme vid dagen alla hade sett framemot sedan vi samlades efter försäsongsuppehållet, nämligen seriepremiären på hemmaplan mot Linköping IBK Ungdom. Det låg lite nervositet i luften, inklusive en själv, något som släppte när domaren blåste igång. Alltid svårt att veta hur man står sig när det verkligen gäller. Dessutom med en ganska dålig insats för oss i sista försäsongsmatchen i Växjö, där en avsaknad av inställning och fokus fick en för stor påverkan. Men den insatsen låg bakom oss och det var ett fokuserat lag som samlades på fredagseftermiddagen. Just dagens motståndare Linköping var svåra att bedöma. Vi har inte sett dem spela tidigare, utan enbart sett resultat under DM nu på försäsongen. Men ovetandes om vilka som skulle stå på andra sidan, valde vi att enbart fokusera på det vi själva skulle göra på och utanför banan idag.

Vi börjar väldigt starkt och tar ledningen efter 50 sekunder, när Emma Rosén hittar en passning som skär genom försvaret till en fristående Cecilia Holgersson på bortre stolpen. Cecilias första seriemål i IBK Lund och första Allsvenska mål. Jag tycker att vi fortsätter ha bra kontroll på matchen perioden igenom, vi äger mest boll och skapar också de bättre målchanserna. De tillfällen Linköping ges utrymme är när vi slarvar med egna misstag.

I andra perioden dippar vi lite prestationsmässigt, utan att vi dalar för mycket, vilket var mycket positivt. Spelet blir lite mer svajigt, likt Hawaiispel med korta anfall och en del slarv. Efter ett mållöst powerplay utökar vi ledningen till 2-0 efter drygt 14 minuter spelade, då Anna Lindell kommer fri med målvakten och lyfter in bollen i mål ovanför målvaktens axel, efter assist från Moa Frändestam. Första Allsvenska poängen för båda två. Perioden avslutas med numerärt underläge, en spelform vi reder ut.

Vi börjar tredje perioden helt klart bättre än bortalaget. Efter lite mer än 4 minuter spelade står det också 3-0 på tavlan, när Jennifer Nilsson med en individuell prestation trycker sig in i slottet och på sin egna retur stöter in bollen i nät, med passningspoäng till Emma Rosén. Väldigt snyggt och vaket gjort. Vi fortsätter spela bra både defensivt och offensivt, så väldigt olyckligt att Linköping får reducera till 3-1 när tiden visar 13:53, där vi missar i markeringsspelet. Men vi skakar av oss det snabbt och bara dryga minuten senare utökar vi till 4-1, när Anna Lindell bryter sig förbi två försvarare och stänker in bollen lågt i målvaktens högerhörn, på pass av Emelie Olsson. Perioden avslutas med varsitt resultatlöst powerplay och matchen slutar 4-1.

Allt som allt så gör vi en väldigt bra premiär, och får den bästa resultatmässiga starten av säsongen på några år. Tycker vi idag är starkare än bortalaget sett över 60 minuter och en stor styrka vi tar med oss är när vi väl dippar, så dippar vi inte så djupt, utan håller det ändå på en ok nivå. När vi väl spelar som vi vill och kan så för vi matchen. En stor skillnad på inställning och fokus jämfört med genrepet, samt att alla går in för det till hundra procent. Dessutom får samtliga tillgängliga spelare 60 minuter i kroppen, vilket kommer vara viktigt inför kommande helgs roadtrip till Västerås. Matchens lirare blev Jennifer Nilsson, vill även omnämna samtliga som gör sin första Allsvenska match i karriären, och går in som att det vore vilken match som helst, starkt.

Nu fokuserar vi för en bra träningsvecka samt som sagt för helgens roadtrip till Västerås med match mot Västerås IBS på lördag och Rönnby IBK Ungdom på söndag.

Poängfördelning:

Anna Lindell 2+0