Silver i Hessleholm Invitational Cup för Dam Elit!
2017-09-05 16:31
Foto: Röke IBK
Helgen den 25-27/8 begav sig Dam Elit till Hässleholm för att deltaga i Hessleholm Invitational Cup, en försäsongsturnering för lag i Allsvenskan och Div.1. I gruppspelet hade laget FC Helsingborg, FBC Lerum och Emmaljunga GOIF. Kl. 15:30 var det samling och avfärd mot Tyringe Kurhotell där laget skulle bo tillsammans under helgen.

Första matchen var mot FC Helsingborg under fredagskvällen.

Matchen börjar något trevande, det syntes tydligt att det fanns spända nerver och press på axlarna, då vi gick in i turneringen som en av favoriterna. Vi kom igång mer och mer under matchens gång, men kom aldrig riktigt upp i önskad nivå. Det blev tillslut seger med 3-0 och efter begav vi oss direkt vidare till en restaurang för att äta middag tillsammans, för att senare åka tillbaka till hotellet.

Dag två började med tidig uppstigning, följt av promenad och frukost, för att sedan bege oss till morgonmatchen mot Lerum FBC. En bättre intensitet, inställning och bättre spel denna morgon. Vi vinner matchen med 7-1, vilket bådade gott inför fortsättningen. Efter matchen åkte vi tillbaka till hotellet för lite lagaktiveter, för att efter det bege oss till Qpoolen där lunch och en Herr Elit-match väntade. Direkt efter denna skulle vi också spela sista gruppspelsmatchen mot Emmaljunga GOIF.

Emmaljunga som fick en vakantplats och till vardags spelar i Div.2. Helt klart vår sämsta match under turneringen, en trött historia som tillslut slutade med seger 6-0.

Detta innebar att vi var klar gruppetta och att semifinal väntade på söndagsmorgonen mot fjolårets toppkonkurrent Röke IBK. Under kvällen hade vi teambuildningaktiviteter med grillning och olika lekar som bjöd till mycket skratt.

Den tuffaste matchen hittills under turneringen i både tempo och spelkvalité. Efter 16 minuter spelade av första perioden har vi gått upp i en 3-0-ledning och spelar en bra innebandy, med bra initiativtagande, bra beslut och mindre risktagande. De sista 40 minuterna blir som en transportsträcka, där båda lagen ändock försöker gå framåt och skapa något. 3-0 slutar matchen och final väntade mot Allsvenskans fjolårsfyra, tillika seriekollegan Åstorp/Kvidinge IBS.

Finalen skulle bli precis som förväntat, en väldigt tuff sådan, med mycket fart och finess från båda läger. Vi börjar något trevande första 10 minuterna, där vi känns lite tagna av stundens allvar. Åstorp tar också ledningen efter lite mer än två spelade minuter, men vi kommer mer och mer in i det och kvitterar med dryga 2 minuter kvar, vilket medför att första perioden slutar 1-1.

I andra perioden fortsätter vi att spela bra och vinner rättvist den med 0-1, vilket gav oss en ledning med 1-2 inför sista akten. Vi börjar även målskyttet i tredje perioden och tar ledningen med 1-3. Men Åstorp höjer sig och gör två snabba mål och kvitterar. Vi fortsätter att trumma på och gör välförtjänt ledningsmålet på straff i slutet av perioden. Men retfullt nog kvitterar Åstorp än en gång och tar sedermera även ledningen för andra gången i matchen. Men vi krigar på och lyckas trycka in en kvitteringsboll.

En mållös Sudden death kom härnäst och ett straffavgörande skulle komma att avgöra matchen. Väl här drog, som bekant, Åstorp det längsta strået i tredje suddenomgången, men det kunde lika väl ha varit vi.

Som tidigare nämnt så blev finalen en match som en final ska vara. Högt tempo, bra närkampsspel och spännande in i det sista. Vi tar främst med oss den inställning vi visar upp, samt den höjning vi gör genom turneringen. Faktum är att två av de mål Åstorp gör är på våra individuella misstag samt något där vi inte visar tillräckligt med fysisk närvaro och inte kliver dit ordentligt. Alltså inte så många spelmål i baken. Detta är något vi enkelt kan jobba bort och utveckla framöver, annat blir det i serien.

Vi har även hunnit med att möta Åstorp i helgen som var, referat från denna kommer senare i veckan.