Säsongens första förlust med decimerat lag!
2017-01-23 19:19

Efter några helvetesveckor med massor av sjukdomar, lite skador och spelare bortresta har vi tågat ur Skånemästerskapen, fått flytta en match samt inkasserat säsongens första seriespelsförlust, detta som direkt effekt av ovanstående omständigheter. Vi kom till spel med 8 ordinarie utespelare och 1 hjältinna som hoppade in och hjälpte oss denna dag. Som vanligt var förutsättningarna emot oss, men inställningen och hungern som spelarna visade på plats, gav goda förhoppningar om att kunna göra det svårt för Malmö idag. Vi försökte skapa en känsla av att släppa allt annat än fokus på vår egna uppgift. Förutsättningarna hade vi klara för oss, så det var bara att köra hundra procent utifrån detta och kriga till sista sekund.

Jag tycker vi inleder matchen väldigt bra. Vi har bra koll på deras anfallsspel och låter inte dem komma till några större farligheter. 04:52 tar vi också rättvist ledningen med 0-1, när vi på ett väldigt bra sätt vinner boll bakom Malmös mål genom Jennifer Nilsson, som på något vis lyckas lirka fram bollen till Stina Balslev Andreason som i sin tur stänker in dagens första mål. Direkt efter målet väljer Malmö att lägga in ytterligare en växel, samtidigt som vi började göra saker för svårt för oss. Det blir några byten där hemmalaget sätter ganska stor press på oss i defensiv zon, men samtidigt skapar man inte så många rena lägen, då vi förtjänstfullt styr bort och prioriterar rätt zoner. Men 08:06 kvitterar hemmalaget till 1-1 på ett väldigt turligt sätt när man på chans slänger in ett frislag från hörnan som via IBK Lund-fot styrs in i mål. Dock borde det inte ha fått ske, då frislaget borde gått över till oss. Mycket kritisk till domarnas bedömning när deras spelare har bollen vid klubban lätt rullandes på krysset, samtidigt som övriga går och byter. Efter några sekunder går även hon ifrån bollen för att prata sig samman med övriga spelare som var påväg till frislaget. Extra ödestiget när det blir mål till följd av detta och tycker det var ett solklart läge att blåsa över bollen till oss. Men bara att ta nytt fokus och glömma det. Vi fortsätter med att spela väldigt bra bakåt och styr bort våra motståndare på ett väldigt fint sätt. Samtidigt skapar vi också fina lägen framåt, dock utan att få riktig utdelning, där jag tycker att vi hade det mesta av spelet. Perioden slutar 1-1 och vi hade en positiv känsla inför mittenakten.

Malmö börjar period nummer två aningen bättre. Vi gör, likt vid deras kvitteringsmål, lite svagare minuter, där vi inte riktigt kommer upp i nivå. Vi höjer oss efter några minuter och börjar återigen visa prov på bra spel, där vi försöker skapa ett mer etablerat anfallsspel. 10:23 tar Malmö ledningen med 2-1 efter en snygg frislagsvariant. Vi känner väl dock att vi borde varit bättre med på den och inte låtit deras målskytt få så mycket utrymme som hon fick. 13:08 drabbas vi av en utvisning, något vi starkt reder ut, för att exakt två minuter efter att ha blivit fulltaliga kvitterar till 2-2. Stephanie Schöld driver in mellan deras forwards och släpper ut bollen till Jennifer Nilsson som direktskjuter lågt till vänster om hemmamålvakten, där bollen smiter in. Riktigt skönt och även rättvist att få det målet i just det läget. Inget speciellt mer händer i andra perioden, utan vi har 2-2 inför de avgörande 20 minuterna.

Sista perioden är en jämn historia, där det i princip är 50/50 i det spelmässiga. Vi försöker och lyckas också med att spela med en smartness som vi pratade om inför perioden. Vi håller de snabba och ettriga Malmöspelarna på rätt sida om oss och är aggressiva på rätt sätt. 10:04 är det vår tur att göra ett frislagsmål, när Jennifer Nilsson störtar fram på bortre stolpen och enkelt kan stöta in ledningsmålet efter en fin avvägd flippass av Emma Rosén. Malmö tar timeout minuten efter och trycker på med allt man har. Vi spelar riktigt bra den sista delen av perioden. Men tyvärr har vi inte turen på vår sida denna dag. 18:46 kvitterar Malmö till 3-3 och 19:16 gör man 4-3, båda målen genom att slänga in bollar på kasse och gå stenhårt på returer, vilket oturligt nog studsade rätt för deras del. Vi tar timeout och plockar målvakten för en sista anstormning. Men trots två riktigt vassa lägen, bara centimeter från att gå in, så lyckas vi inte hela vägen fram. Matchen slutar 4-3, och säsongens första förlust läggs på kontot.

Väldigt blandade känslor efter matchen. Såklart oerhört tungt att förlora på detta sätt, med en sen vändning, där marginalerna inte är på vår sida. Samtidigt gör vi en riktigt bra insats med den matchtrupp vi spelade med. 8 ordinarie spelare och en som hoppade in och hjälpte oss ikväll. Vi visade upp stort hjärta och riktigt bra inställning för varandra, där vi trots förutsättningar emot oss och en snöplig minut i tredje perioden, lyfter huvudena och verkligen försöker in i det sista. En riktigt stark laginsats, där vi verkligen försöker ge varandra chansen till att ta minst en poäng. Extra surt när vi var så pass nära 3 poäng, men idag drog Malmö det längsta strået. Lyckligtvis för oss är förhoppningsvis dessa helvetesveckor över nu, lagom till kommande vecka när två matcher väntar.

Vi bryter ihop, samlar ny energi och tar oss an en ny vecka, där vi möter IBK Finn hemma i Idrottshallen på torsdag och sedan FBC Engelholm på bortaplan på lördag, där vi har revansch att utkräva.

Avslutningsvis ett stort tack till Lovisa som på kort varsel hoppade in och hjälpte oss denna match!

Poängfördelning:

Jennifer Nilsson   2+1