Delad poäng mot SST NET Landskrona!
2016-11-21 17:20

Inför denna söndagsmatch skulle vi få ställas mot det på förhand tuffaste motståndet hittills. Landskrona som inför har målats upp som storfavoriter till seriesegern, något man också hittills har levt upp till, då man inför skuggade oss på en andraplats, en poäng bakom. Vi visste inför att det skulle bli tufft och vi väntade oss en helt annan matchbild än tidigare matcher. Men vi var beredda på att göra jobbet för att gå för vinst.

Vi börjar period 1 bäst och tar tag i vårt spel från början. Vi rullar på bra framåt och står rätt bakåt, något som resulterar i ett tidigt ledningsmål, då Susanne Nilsson vinner boll på mittplan, spelar ut den till Ella Hammer på vänsterkanten som driver längs sarg och maskerat sticker in bollen till Susanne i höga slottet som direkt stänker upp bollen i nättaket, välförtjänt 1-0 och en mycket bra start. Även efter målet sänker vi inte vårt fokus och fortsätter hålla uppe ett bra spel. Landskrona bjuder upp på ett helt annat spel offensivt än vad vi fått möta tidigare, det är ett lag som vill styra sina matcher och äga mycket boll. Detta var något vi pratade mycket om inför, att ha ett lugn, trygghet och vara aggressiva på rätt sätt i försvarszon. Tycker vi är aningen bättre än Landskrona perioden igenom, där båda lagen skapar några heta chanser, men där vi ändå har mer boll än motståndaren. Andra halvan av perioden kommer Landskrona mer in i ett kontringsspel, där vi får äga lite mer boll. Detta är något som passar oss bra, då det är ett spel vi fått spela mycket tidigare under säsongen. Efter dryga 15 minuter spelade uppstår en väldigt oklar situation, där vi får en väldigt billig utvisning. På vårt efterföljande frislag kompenseras det dock något, då deras spelare åker ut för felaktigt avstånd, vilket då innebär spel 4 mot 4. Perioden slutar 1-0 till oss, där vi hade bra chanser att göra minst 1-2 mål till.

Inför andra förbereder vi oss på att Landskrona ska höja tempot, och vilja gå för en kvittering. Det gör man mycket riktigt också, men samtidigt fortsätter vi spela på ett bra sätt. Vi fortsätter dock att ha övertaget spelmässigt och Landskrona tillåts fortfarande bara skapa sina chanser via kontringar. 10:30 inträffar något väldigt obehagligt, då en Landskrona-spelare olyckligt vrider sitt knä väldigt illa och tvingas lämna hallen. Sådant som får vilken tränare som helst, oavsett lagtillhörighet, att rysa till. Lider verkligen med henne och hoppas på ett snabbt och bra tillfrisknande. Efter detta avbrott fortsätter vi hålla mer boll än bortalaget, men lyckas inte riktigt komma till de farliga målchanserna. Landskrona skapar några chanser, men en bra offervilja med mycket skottäck och bra målvaktsspel av Karolina Lilja gör att perioden slutar 0-0, och ställningen är då 1-0 efter andra perioden.

I tredje perioden är det ett hetare Landskrona vi får se på banan. Vi pratade mycket inför perioden att vi måste förbereda oss för att de nu skulle gå med full fart framåt för att få till en kvittering. Mycket riktigt så gör man så, man höjer tempot, får etablera mer anfallsspel vilket också gör att vi bli mer tillbakapressade och får försvara oss mycket mer. Efter drygt en fjärdedel av perioden kvitterar Landskrona välförtjänt efter ett instick där vi inte riktigt har koll på deras inlöpande spelare. Landskrona fortsätter därefter trycka på ytterligare och är närmre en bortaledning än en hemmaledning. Med två minuter kvar drabbas vi av en utvisning, som man kan säga vad man vill om, i mitt tycke ett kampmoment. Vi reder ut detta på ett bra sätt, och sudden väntar. I sudden är Landskrona även här närmre ett ledningsmål, men matchen slutar 1-1, och varsitt poäng.

Tycker matchen i stort är jämn, där det är helt rättvist med vars en poäng. Vi är bättre i de inledande två perioderna, medan Landskrona är vassare än oss i tredje och sudden. Fortsatt spelar vi bra bakåt, med hög offervilja där vi täcker mycket skott. Vi spelar helt ok framåt, även om vi inte skapar lika många skarpa lägen som vi gjort i tidigare matcher, men detta beror också på dagens motståndare, som är det mest spelförande laget i har mött i år. Landskrona är ett bra lag om kommer tillhöra toppen ända in i slutet om man spelar som man gör. Ännu en mäktig laginsats från vår sida där vi krigar på i 65 minuter och inte bakar undan för något. Karolina Lilja gör en mycket bra match i kassen i dag, och fortsätter ha en hög räddningsprocent. Ella Hammer gör sin debut och får även göra sitt första poäng för säsongen i IBK Lund-tröjan, väldigt roligt!

Nu tar vi sikte på nästa match, vilken även den är en svår sådan mot Malmhaug på bortaplan. Men vi har gott självförtroende och glädje i laget, vilket vi ska visa för Malmhaug på torsdag. För er som vill kolla så är matchen 19:30 i Kulladals Sporthall, Malmö.

Poängfördelning:

Susanne Nilsson   1+0