Komfortabel seger mot Gantofta IBK!
2016-11-14 12:25
I lördagens match skulle vi ställas mot nykomlingarna Gantofta IBK på bortaplan. Ett fysiskt och tungt lag, som inför säsongen förstärkt med några duktiga spelare från Kävlinge. Man har överraskat i seriespelet såhär långt och ligger högre upp än vad jag hade förväntat mig. Vi visste på förhand om att vi inte skulle få något gratis, utan var inställda på en tuff kamp. Som vanligt lite störningsmoment i veckan med sjukdomar och skador, men alla kom till start utom Susanne Nilsson p.g.a. en lättare skada samt sedan tidigare skadade spelare.

På grund av just dessa störningsmoment kastade vi om lite i femmorna, dels i direkt koppling till detta, men också för att skaka fram lite extra energi och produktivitet för båda formationerna. Vi börjar, likt mot Röke, period ett klart bäst och visar upp bra spel i såväl offensiv som defensiv zon. Gantofta spelar mycket på kontring och långbollar mot deras fysiskt starka target-forwards. Detta är signifikativt för hemmalaget matchen igenom och jag tycker vi löser detta på ett bra sätt. Vi tar ledningen med 0-1 efter 04:58 när Malin Wiskman bryter ner längs vänsterkanten och prickskjuter in ledningsmålet lågt vid målvaktens högra stolpe, med en framspelning av Stephanie Schöld. I bytet efter, nämligen 05:38, utökas vår ledning till 0-2 då Malin Heyden vinner boll vid mittplan, gör en piruett, driver längs högerkanten och hittar en distinkt passning till Mathilda Kindeberg Sederblad vid bortre stolpen, som bara behöver sätta klubban till och styr in vårt andra mål för dagen. Vi fortsätter styra spelet på ett föredömligt sätt och skapar flera bra lägen. Då och då sticker Gantofta upp i halvfarliga kontringar, där det närmsta de kommer är en stolpträff. 13:03 är det återigen dags för hemmamålvakten att hämta bollen ur nät, när Stina Balslev Andreason kliniskt stänker upp bollen i närmsta krysset från motståndarnas vänsterficka. Detta efter ett fint förarbete där Erica Mexnell snabbt vänder via Stina i eget slott, som tickar vidare till Mathilda som i sin tur hittar tillbaka till Stina. En snabb och resolut kontring, där vi gör det enkelt för oss och går rakt mot mål istället för att kladda till det. 15:56 reducerar Gantofta slumpartat på ett turligt skott, när man från vår vänsterkant skjuter ett skott som skulle ha gått ner i motsatt sarghörn, men som via två spelare retfullt styrs in i mål. Perioden avslutas med att vi får spela boxplay, något de inte lyckas utnyttja och första akten slutar 1-3 i vår favör.

Inför andra pratar vi mycket om att bli lite mer noggranna, spela lite större och höja oss lite i allt vi gör. Vi gör en bra förstaperiod, men vi känner gemensamt att det finns lite mer att hämta denna dag. Vi inleder andra perioden med 43 sekunders boxplay, något vi reder ut på ett mycket fint sätt. 37 sekunder efter vi blir fulltaliga så sätter vi 1-4, när Cecilia Palvén på ett fint sätt checkar högt vilket leder till att Emma Rosén bryter boll på mittplan, droppar den till Jennifer Nilsson som kyligt hänger den vid målvaktens högra stolpe. Matchbilden fortsätter med att vi styr det mesta som händer på banan, vi väljer att gå lite högre vid vissa moment, för att störa dem där vi känner att vi kan straffa dem på ett effektivt sätt. 14:19 står det 1-5 på tavlan när Jennifer Nilsson gör sitt andra mål för dagen, då hon bryter in från högerfickan och behärskat hittar bortre krysset, framspelad av Stephanie Schöld. 19:47 gör vi också 1-6, genom Amanda Svensson som i ett 2-mot-1-läge lyckas hänga in bollen i mål från nästan ingen vinkel alls. Detta på en fin avvägd tunnelframspelning signerad Emma Rosén, efter att först ha täckt ett backskott. Detta blir det sista som händer i perioden, vilken slutar 0-3.

Tredje perioden hinner bli drygt 4 minuter gammal när Gantofta återigen reducerar genom ett snabbt frislag framför mål, i en rörig situation, där vi hamnar helt fel. Men detta är inget som påverkar oss, utan direkt efter tekning sticker vi framåt och fastställer slutresultatet till 2-7, genom ett frislag där Emma Rosén lurigt trycker in bollen på pass av Malin Wiskman, detta 16 mentalt viktiga sekunder efter Gantoftas reducering. Luften går ur hemmalaget och sista 15 minuterna spelas mer eller mindre av utan några större svårigheter.

Allt som allt en bra genomförd match idag, där vi håller ett högre tempo än motståndarna, spelar klokt och på tillräckliga marginaler. Gantofta spelar som tidigare nämnt lågt och satsar på kontringar, vilket passade oss bra idag, då vi gavs chansen att spela ut motståndarna på ett bra sätt. Fortsatt stor offervilja i vårt spel, där vi täcker väldigt mycket skott, ett bra spel framåt, där vi fortsätter utnyttja vårt backspel på ett mycket bra sätt, samt bra och kompakt bakåt. Jennifer Gustavsson vaktade målet idag och gjorde en fin insats, betydelsefullt för oss att vi fått igång båda våra målvakter på ett strålande sätt. Positivt att båda femmorna kom igång idag och producerade, kommer vara viktigt inför söndag, då en mycket tuff hemmamatch väntar mot serietvåan SST NET Landskrona. I och med segern behåller vi förstaplatsen, fortsatt 1 poäng ner till Landskrona. Alltså kommer det vara en otroligt sevärd och tuff match på söndag, 14:50 i Vipeholmshallen, hoppas vi ses där!

Poängfördelning:

Emma Rosén   1+2