Sexpoängsvecka fullbordad!
2016-10-31 10:00
Foto: Privat
Likt förra veckans match mot Malmö, skulle vi idag ställas mot ett ungt, hungrigt och löpvilligt lag, nämligen FBC Engelholm. Sin vana trogen har det varit mycket sjukdomsfall, vilket har resulterat i träningsledigt sedan matchen senast mot IBK Finn i onsdags. Saknades idag gjorde Mathilda som var bortrest, samt sedan tidigare skadade spelare.

Tycker vi börjar väldigt bra och får ett bra tryck på motståndarna. Vi skapar flera chanser framåt och släpper inte till några farliga avslut bakåt, utan det som går igenom är lyror som Karolina Lilja enkelt fångar. Vi ligger kompakt och bryter bollen precis där vi vill ha bollvinsterna. 09:43 får vi ett powerplay som blir resultatlöst, varpå vi efter detta numerära övertag sänker oss lite i det vi gör. Detta tillräckligt mycket för att Engelholm ska få ta mer initiativ i matchen och skapa fler farligheter. Vi tar för svåra beslut, spelar på för små marginaler och stundtals ger Engelholm möjligheter att vända spelet från mittzon, precis där man aldrig vill tappa boll. Perioden slutar 0-0, där det bara fanns chans till höjning sett till de sista 10 minuterna.

Inför period två handlar det bara om att vi måste göra det vi pratade om att vi skulle göra från början, främst att ha en enkelhet i spelet. Perioden är ganska böljande fram och tillbaka, där vi delvis bjuder in till det, genom att spela slarvigt, med mycket bolltapp i fel yta och stressa upp oss. Engelholm börjar också kliva högre upp, främst på vår andrafemma, som är en del i varför en liten stress byggs upp. Tycker ändå att vi ofta löser det på ett väldigt bra sätt, genom att ta initiativ i situationen innan motståndaren gör det. Vi spelar helt ok framåt, men ligger tyvärr inte på samma nivå som vi har gjort de senaste matcherna. Engelholm är naturligtvis inget dåligt lag, utan spelar bra och skapar välförtjänta målchanser. Andra perioden slutar 0-0, vilket är samma som resultattavlan visar.

Vi är överens inför sista perioden att vi inte alls har kommit upp i nivå idag, att spelet låst sig lite och inte fått någon riktig utdelning i form av farliga målchanser. Vi enas om att det bara finns en väg inför tredje och det är att tillsammans höja oss och kriga sista 20 minuterna för 3 poäng.

Vi börjar likt första perioden även tredje klart bäst. Kliver på lite hårdare och ger deras backar mindre tid för bollbehandling. I den andra minuten plockar Lilja ner en lyra, som med ett snabbt utkast hittar Jennifer Nilsson vid högerkanten. Jennifer vinner sin en-mot-en-duell, driver med boll runt motståndarmålet och tickar den till Emma Rosén i vänsterfickan. Emma i sin tur bollar lite med Stephanie Schöld innan hon bestämmer sig för att det är dags att spräcka hemmalagets målnolla, genom att distinkt prickskjuta in 1-0 i målvaktens bortre gavel, så grymt skönt att få utdelning! Perioden fortskrider med lite böljande spel, och chanser åt båda håll. Vi vågar lyfta presspelet lite och bryter därav boll på bra ytor. 16:48 står det 2-0 på tavlan, när Jennifer Nilsson fristående i slottet kyligt väntar till målvakten lägger sig ner och sätter därefter bollen i mål. Detta efter ett starkt förarbete signerat Cecilia Palvén som vinner sin en-mot-en-duell i hörnet och direkt tickar in den till Jennifer. Sedan några minuter tillbaka har vårt starka försvar gjort att Engelholm väljer att lyfta fler och fler långbollar något vi till en början har bra kontroll på, men som vanligt med luriga höjdbollar, så blir det lätt farligt när en sådan dimper ner i slottet. 19:36 får man utdelning på just en sådan i 6-mot-5-spel, där bollen tyvärr bågar Engelholms väg. Sista 24 sekunderna spelar vi otroligt smart, skyddar boll från hörna till hörna och håller undan till en fin 2-1-seger.

Att skottstatistiken i sista perioden visar en fördel på 10-4, är ett kvitto på vår offervilja, där vi täcker väldigt mycket skott, till och med i den grad att vi springer ihop och knäcker en klubba på köpet. Väldigt skönt att ta en seger på detta sätt, när det låser sig i 2 perioder men vi tillsammans krigar i tredje och låter 3 poäng stanna i Lund. Vi är starka tillsammans och det visar vi verkligen idag, med en stor portion tålamod, offervilja och glädje, tar vi 3 viktiga poäng och släpper återigen in få mål bakåt. Ännu en kollektiv krigarseger, där vi inte vek ner oss en millimeter, utan stod upp för varandra i 60 minuter. Nu tar vi vind mot torsdagens hemmamatch mot Tyringe-gänget Röke IBK, med 1-2 träningspass innan dess. Matchstart kl.20:00 i Idrottshallen!

//Ludvig