Komfortabel seger mot IBK Finn!
2016-10-28 16:41
Onsdagskvällen bjöd på en bortamatch med lite kortare reseavstånd, nämligen mot IBK Finn i Tunahallen. Ett Finn som fick en gratisplats tillbaka till Div.1 efter uttåget i fjol. Ett lag som man aldrig vet var man har dem och kan hitta på saker som kan ge vilket lag i serien som helst problem. Man har fått in en del nya spelare inför säsongen, men har inte lyckats ta någon poäng på de inledande 4 matcherna. Finn är dock Finn, ett lag man aldrig kan räkna bort.

Efter en vecka kantad av sjukdomar så valde vi att testa lite nya alternativ rent formationsmässigt. Vi valde att vila Susanne Nilsson och Cecilia Palvén, då de har varit mest sjuka i veckan. Cecilia gick endast in och spelade Special teams.

Vi börjar bra och styr som väntat spelet på ett väldigt kontrollerat sätt. Finn backar hem, men tar då och då initiativet och pressar hårdare på oss. Detta får oss onödigt nog att bli stressade, och slarvar med boll. Men tycker vi står upp väldigt bra och bryter ofta boll högt upp i banan och skapar på så sätt farliga lägen, även fast skärpan i slutfasen inte riktigt fanns där i början.

Vi tar ledningen med 0-1 efter dryga 11 minuter i Powerplay och hinner göra ytterligare två kassar innan periodens slut, som slutar 0-3.

Andra perioden börjar som den första slutade, med stort övertag för vår del. Vi gör både 0-4 och 0-5 inom de första 6 minuterna. Efter målet verkar det infinna sig en viss form av bekvämlighet vilket kan vara förödande. 12:49 reducerar Finn till 1-5 och inom loppet av 2 minuter står det 2-5. 2 mål som vi helt och hållet bjuder på. Det första med ett bolltapp i eget slott till en fristående motståndare framför mål som lägger in bollen bakom en chanslös Jennifer. Andra målet tillkommer på straff, en straff som Jennifer endast är millimeter ifrån att rädda. Upprinnelsen till situationen var att vi gick för hårt framåt, tappar balansen och tvingas ta ett slag.

Vi bjuder under 7-8 minuter in Finn till att utnyttja sitt kontringsspel när vi tappar i balansen, där de skapar ett par halvfarliga lägen. Efter detta tar vi oss i kragen, vår vana trogen, sluter oss samman och stänker in 2-6 bara några minuter senare och återtar nu övertaget i matchen. Perioden slutar 2-3, men det fanns en del vi skulle kunna förbättra till tredje.

Inför tredje pratar vi om att vi måste gå tillbaka till det vi bestämde inför, främst vad det gällde enkelheten och balansen, men även bredden och djupet i spelet, där det stundtals blev allt för mycket korta passningar som enkelt bröts av Finn-spelare.

Vi inleder starkt och gör precis som vi pratade om i pausen. När klockan står på 14:30 har vi tryckt in 5 mål och gått upp till en 2-11-ledning. 30 sekunder senare får vi ytterligare en straff emot oss, när vi återigen tappar i balansen och låter dem komma i en farlig kontring. Denna räddar Jennifer på ett fint sätt och i efterföljande Boxplay spelar vi smart, kompakt och tillåter inte Finn att komma till farliga avslut. Vi spelar av sista 3 minuterna och skapar en och annan farlighet, men utan att få utdelning.

En bra genomförd match mot ett Finn som är ett svårspelat lag på bortaplan. Vi tar en ohotad seger, visar prov på ett fint spel framåt, samt kompakt och starkt bakåt, återigen med en fin offervilja. Jennifer Gustavsson gör sin andra match från start i IBK Lund, idag mot sin tidigare klubb och gör återigen en bra prestation mellan stolparna. Emma Rosén och Jennifer Nilsson visar att de ska tillhöra poängligatoppen och gör kvällen till ära 7 respektive 5 poäng. Dessutom får Malin Wiskman göra sitt första mål och poäng i D1 Elit, genom en fin mörsare rakt upp i nättaket.

Det kan utifrån sett kännas tjatigt att läsa detta om och om igen, men vi har fortsatt en stor glädje i det vi gör tillsammans, vilket hjälper oss mycket när vi hamnar i dessa svåra lägen, då vi går ner oss en kort tid i matchen. Det är fullt naturligt att ha dippar i matcher, det positiva är att vi endast begränsar det till några minuter.

Nu ställer vi om fokus till söndagens match mot FBC Engelholm i Vipeholmshallen kl.14:30, varmt välkomna!

Poängfördelning:

Emma Rosén   5+2