3 poäng inkasserade mot ett starkt Malmö FBC Ungdom!
2016-10-25 19:18
Foto: Patrik Pam
Torsdagskvällen skulle bjuda på en härlig fajt mot ett ungt och hungrigt Malmö, kryddat med en och annan SSL-spelare. Malmö som har haft en bra start och slagit de som man på pappret ska slå och bara förlorat två matcher inför, mot SST NET Landskrona och Röke, vilka också toppar tabellen och det i jämna matcher, i alla fall om man ser till resultatet. Så vi visste om att det skulle bli en tuff match på förhand mot ett lag med unga, hungriga och ettriga spelare, som skulle gå in med noll respekt.

Vi börjar matchen klart bäst och skapar övertag i spelet, ett övertag vi behåller perioden igenom. Vi spelar kompakt och beslutsamt bakåt och bjuder på fint spel framåt, även om man hade önskat lite fler rena avslut och lite fler avslut på mål. När klockan visar 16:46 spräcker vi nollan efter ett frislag rakt framför mål. Med en enkel petning av Cecilia Palvén visar Emma Rosén prov på sina skottkvalitéer och placerar in 1-0, till vänster i målvaktens mardrömshöjd. Inget speciellt händer efter detta, utan perioden slutar 1-0 till vår fördel.

Malmö börjar period nummer två väldigt starkt och verkar ha hittat ny energi i pausen. Man vågar gå högre upp, främst på våra defensiva frislag, men stundtals även när vi vänder ryggen mot deras forwards. Malmö etablerar mer anfallsspel denna period och jämnar ut bollinhavet, som efter första perioden vägde över till vår fördel. Detta får ske dels för att Malmö växlar upp, men även för att vi gör det lite svårt för varandra, stressar upp oss, och spelar på för små marginaler. Mycket positivt är dock att vi ligger väldigt bra defensivt och inte bjuder på för många lägen bakåt. I minut 13 kommer en kalldusch. Malmö kvitterar och tar ledningen inom loppet av en minut. Först genom en oerhört fin individuell prestation av deras för dagen helt klart bästa spelare. Hon kliver in mellan vår vänsterback och vänsterforward och backhandknackar upp bollen i nättaket. Andra målet tillkommer genom en markeringsmiss där Malmö tickar in bollen från kortsargen och på ett tillslag nyper till i bortre gaveln. Men vi ger oss såklart inte! Bara minuten efter 1-2-målet kvitterar vi till 2-2 när Emma Rosén flippar en diagonalpass till Jennifer Nilsson som med en enhandshalvvolley direkt slår vidare bollen till Stina Balslev Andreason framför mål, som i sin tur slår in bollen med en backhandvolley rakt upp i krysset. 1-1 i drömmål med andra ord. Inget annat noterbart i period två, mer än att vi får spela ett resultatlöst Powerplay.

I den tredje perioden höjer vi oss och det blir en jämn period rent spelmässigt. Vi gör 3-2 relativt tidigt, nämligen 06:08, när Jennifer Nilsson påpassligt håller sig framme framför mål efter en assist som tillskrivs Emma Rosén. Kommande 10 minuter ser ut som de första 6, med jämt bollinnehav åt båda håll. Malmö trycker såklart på i slutet och plockar målvakten. Man skapar några bra lägen men vår offervilja att täcka skott för varandra är verkligen på topp denna torsdag och matchen slutar 3-2.

Matchens ljusglimtar är att vi spelar ett väldigt bra försvarsspel i princip hela matchen, vi offrar oss och täcker, framförallt under sista perioden, mer skott än vi släpper igenom. Malin Wiskman gör sin debut från start efter att ha dragits med en lättare skada på framsida lår och går in och spelar fantastiskt bra. Resolut i närkampsspelet och med ett stort lugn. Förstafemman fortsätter producera, även andrafemman skapar bra lägen men saknar idag tyvärr effektiviteten, till skillnad från senast mot Munka när det var farliga målchanser och nätrassel för det mesta. Det finns vissa detaljer vi tar med oss inför matchen mot Finn på onsdag, där vi förhoppningsvis ska hämta ytterligare 3 poäng. Börjar bli en vana nu, men fantastiskt att se den glädje, lagmoral och offervilja som vi återigen visar upp för varandra. Vi jobbar som ett lag i 60 minuter och har glädje i allt vi gör, ett nytt framgångsrecept!