Andra matchen är snart här med 3 poäng i sikte!
2016-10-08 11:35

Jag tänkte vi skulle i detta inlägg avverka både lite tankar om premiärmatchen förra veckan samt kommande möte med FC Helsingborg imorgon söndag. Det är 1,5 vecka sedan matchen mot D1 Ungdom spelades, men som man brukar säga, bättre sent än aldrig. Så som sagt, vi börjar med att sätta ord på känslorna efter 2-2-matchen i klubbderbyt och tar oss därefter vidare till veckans fokus, FCH.

Efter klubbderbyt

Vi visste inför att det skulle bli en tuff match, som vi tidigare har nämnt, en av de tuffaste under säsongen. Vi skulle möta ett lag som har laddat för denna match sedan spelschemat släpptes, som inte skulle vika ner sig en millimeter. Jag vet sedan jag var med båda lagen ifjol att D1U är en stark lagmaskin, som när man fått igång sitt lokomotiv kan ånga på ordentligt och göra det svårt för vilket lag i serien som helst. Väldigt imponerad att man trots många nya spelare, behållit denna lagstyrka och får ut max av den.

Ser man på matchen såhär i efterhand så styrde vi som väntat mycket av spelet, där de riktigt farliga målchanserna som de skapar är via slarv från vår sida. I det låga försvaret står vi upp väldigt bra, vi är kompakta, starka i närkampsspelet och vinner våra dueller. Dock är vi för otåliga och ibland även för övermodiga och framåtseende i anfallsspelet. Vi vill slå en svår högriskpassning när läge inte finns, ta ett avslut trots att det är tre motståndare mellan bollen och målet, vi gör det för svårt för oss. Till följd av detta tappar vi stundtals anfallsbalansen, vilket är en direkt orsak till deras två mål. En missbedömning, fel i balansen och de skapar en målchans via kontring.

Matchen slutar 2-2 efter förlängning där våra mål görs av Emma Rosén och Stina Balslev Andreason med assister av Stephanie Schöld och Cecilia Palvén.

Såklart kändes det ganska tungt direkt efter matchen och några timmar framåt, som det alltid gör när man inte vinner matcher. Men då matchen var så pass speciell så känns det ändå nu i efterhand, helt okej att dela systerligt på poängen.

IBK Lund Elit – FC Helsingborg

Vi har redan mött FC Helsingborg tidigare under säsongen när vi var nere i Höllviken och spelade Höllviken Pre Season Challenge. I det mötet gick vi ganska kontrollerat av planen med en 3-0-seger. MEN, nu är det något helt annat, en tävlingsmatch med viktiga poäng på spel. Vi har jobbat mycket på anfallsspelet i veckan, främst spelet i anfallszon, som vi hoppas ska ge oss nycklar till att göra det besvärligt för bortalaget. Det kommer bli viktigt att ha samma starka försvarsspel bakåt som senast, ha en bra balans i anfallsspelet med högt tålamod och framförallt ha en stor glädje i det vi gör samt stå upp för varandra i varje situation. Helsingborgskorna kommer vara väldigt taggade till revansch, något vi är beredda på. Vi vet vad som krävs för att ta 3 härliga poäng på söndag, men det gäller att våra pusselbitar faller på plats och att vi gör det vi säger inför, även på plan.

Förutsättningarna inför matchen kunde väl sett bättre ut. Har haft en del sjukdomar och lite annat som stört oss i veckan, men de som inte sedan tidigare är borta p.g.a. skada eller liknande ska vara redo för match.

Vi hoppas det blir en underhållande match från såväl läktaren som hemmabåset, med en förhoppning om 3 fina pinnar som stannar i Lund. Vi ses på söndag kl.18:10 i Idrottshallen, varmt välkomna!

//Ludvig