Träningsmatchsseger i Växjö!
2016-09-20 18:10
Bildkälla: www.martinsons.se
I söndags begav sig D1 Elit norrut till Växjö för träningsmatch i Fortnox Arena mot Växjö Vipers. En oerhört fin arena, med allt man kan önska sig i innebandyväg, något som fick ens önskningar att sväva iväg ett tag med förhoppningar om att själva kunna infria något liknande i framtiden. Men nog om det.

Under matchträningen i torsdags var fokus på detaljer, däribland Powerplay, frislag och spelvändningar, något vi såg framemot att kunna applicera i matchspel under söndagen. Kl. 08:00 var det dags för avfärd mot SSL-Arenan, men innan dess ett stopp på IKEA i Älmhult för att testa på deras brunch med tillhörande skrattfest och härlig stämning, något som kändes mycket bra inför matchen.

Väl uppe i Växjö hade vi lite tid att träna lite extra på Powerplay och frislag innan det var dags för matchvärmning. Vi snackade inför matchen om att direkt sätta fart på bollen, ha fart i benen och spela på få tillslag, för att helt enkelt spela ut våra motståndare. Vår kännedom om Växjö innan matchen var ganska låg då vi tidigare knappt hade sett dem spela. Vi visste om att de inför säsongen fått en gratisplats tillbaka till Div.1 Småland efter att ha hamnat på nedflyttningsplats ifjol, samt mönstrade några spelare som var med och spelade den oerhört tajta Gothia-semifinalen i vintras mot oss. Mer än det hade vi egentligen inte koll på, vilket gav matchen en än större förväntan.

Vi börjar ganska avvaktande och spelar lite för svårt, på för många tillslag och låter dem sänka tempot när de vinner boll, något de gjorde bra. Vi höjer oss efterhand och spelar upp oss avsevärt. Ett högre bolltempo, och en hårdare press gör att vi minimerar motståndarnas tid med boll vilket gör att matchtempot förändras därefter. Exakt när klockan visar att halva perioden har spelats trycker vi in 0-1 genom Malin Heyden, halvminuten senare visar tavlan 0-2 efter mål av Emma Rosén. Vi fortsätter gnugga på och både 0-3 och 0-4 kommer inom dryga 2 minuter genom Emma Rosén och Jennifer Nilsson, vilket också blir periodresultatet.

Vi pratar i paus om att framförallt höja de punkter vi innan match pratade om att vi skulle göra på ett bra sätt. Växjö backar hem ganska mycket, men tycker trots det att vi hittar fina kombinationer framåt, men ger dem lite för många kontringslägen till följd av vårt slarv, något det lätt kan bli när man har ett sådant kraftigt bollinnehav, att ibland bli lite för övermodiga.

Andra perioden blir en nedgång i det mesta vi gör på banan. Tempot sjunker både med och utan boll, vilket ger Växjö en gratisinbjudan i matchen. Det blir dock inte jättefarligt, men Växjö skapar ändå några farliga kontringar och reducerar också efter 13 minuter. Men perioden slutar 1-1 efter mål av Cecilia Palvén dryga två minuter från periodslutet.

Inför tredje är snacket ganska enkelt och tydligt. Komma upp i minst den nivå vi höll i andra delen av första perioden, höja snacket, tempot och hjälpa varandra över hela banan.

Perioden blir en målkavalkad, där vi är betydligt starkare än motståndarna som börjar bli trötta efter att ha spelat på två femmor hela matchen, medan vi gått på 3 femmor majoriteten av de två första perioderna. Målfyrverkeriet börjar redan efter 23 sekunder genom Emma Rosén till 6-1. Vi spelar på väldigt bra, har en liten dipp efter några minuter där vi går ner på 2 femmor en kort tid för att återfå intensiteten. Från matchminut 13 till matchminut 17 gör vi 4 mål genom Emma Rosén, Stina Balslev Andreason, Ellinor Källén och Amanda Carlström, vilket sätter spiken i kistan för en kontrollerad 2-10-seger.

Är nöjd med vår prestation idag. Tyvärr sätts vi inte på några större prov, utan får nästan spela hur vi vill. Vi har lite dippar, framförallt i andra, men de är inte så stora att vi låter motståndarna helt ta över matchen. Andra delen av första perioden och tredjeperioden är riktigt bra, med högt bolltempo, fina kombinationer, resolut försvarsspel och ett enkelt och bra avlastande kontringsspel. Vi behöver bli lite noggrannare i beslutsfattningen och balansen offensivt, samt lite rakare och enklare i omställningsspelet. Detta är främst de bitar vi tar med oss inför försäsongens sista träningsmatch mot klubbens P15-lag på torsdag, kl.20:30 i Idrottshallen, varmt välkomna att kolla då!

Ett stort tack till Amanda Carlström, Hanna Azelius och Hilda Hammer från D1U respektive F00 som ville följa med och hjälpa oss under matchen!