Silverfärgad medalj men smaken är av guld!
2016-09-04 19:47
I helgen var D1 Elit iväg och spelade sina första försäsongsmatcher, när man deltog i HIBF Pre Season Challenge i Höllviken. Man tog sig hela vägen till final, där ett för dagen starkare Malmhaug blev för tuffa som vann med 4-2.

Första matchen spelades under fredagskvällen och var mot Gantofta. En svår match mot ett fysiskt motståndarlag, men det tuffaste var nog ändå att vi tvingades spela med 8 utespelare, varav 7st sista 10 minuterna när Stina drabbades av en lättare skada. Vi vann matchen med 2-1 relativt kontrollerat tillslut och en bra start på turneringen.

Under lördagen väntade två matcher mot FC Helsingborg och Höllviken IBF. Inför lördagens matcher fick vi in några förstärkningar och kunde spela på 9-10 spelare. Vi valde att vila Stina båda matcherna och gav de krassliga spelarna sparsamt med speltid under lördagens båda matcher, för att spara dem lite inför söndagen. Vi gör en kontrollerad match mot FC Helsingborg och vinner med 3-0. Under eftermiddagen väntade match mot Höllviken, men innan dess var det gemensam lunch på Vespa. En god middag med mycket skratt och bra stämning bådade gott inför eftermiddagens uppgift.

Matchen mot Höllviken blev en bekväm historia där det i princip helt och hållet var spel mot ett mål, mot ett lågt försvarande motståndarlag. Höllviken gör det stundtals väldigt bra och kommer i halvfarliga kontringar och ligger väldig kompakt i försvaret. Slutresultatet skrivs till 10-0 och gav en gruppseger med målskillnad på 15-1.

Inför söndagen fick vi ytterligare två förstärkningar, samtidigt som någon inte längre kunde vara med. Vi valde även att vila Stina under kvartsfinalen för att försöka få henne spelklar till en möjlig semifinal. Under söndagsförmiddagen väntade kvartsfinal mot det danska laget Hvidovre, ett lag som helt klart var det bästa (tillsammans med FCH) som vi hittills hade fått möta. De spelade väldigt fartfyllt och skapade en del lägen. Tycker ändå vi hade kontroll på dem och lyckas vinna med 4-0. Tyvärr tvingas Jennifer N kliva av efter en smäll på foten.

Härnäst väntade semifinal mot IK Stanstad. Vi väljer även i denna match att spela sparsamt med vissa, för att inte belasta dem för mycket inför en eventuell final.

Vi tycker att vi har bra koll på Stanstad sedan tidigare och det bevisades under matchens gång. Vi valde här att vila Jennifer N helt, samtidigt som Stina äntligen var spelduglig. Vi inleder inte alls lika tempofyllt och energirikt som tidigare och första perioden hinner gå ungefär halvvägs när Stanstad tar ledningen genom en fin individuell prestation. Men vi enas om att inte vika ner oss och istället ge varandra energi till att höja oss och kvitterar några minuter senare. Vi höjer oss allt eftersom matchen fortgår och stänker in 2-1 i mitten av andra perioden, något turligt men rättvist. Detta står sig fram mot slutet och Stanstad trycker på allt mer och plockar målvakten. Vi får ett Powerplay med 2:30 kvar och gör inget konstigt där, utan håller bara i bollen och låter tiden gå. Stanstad tar timout med ungefär 30 sek kvar av utvisningen, pressar framåt och tar ut målvakten vid PPs slut. Vi punkterar matchen med några sekunder kvar genom mål i tom bur. Segersiffrorna skrivs till 3-1, efter en inte så fin, men nog så skön seger, där Stanstad gör det väldigt bra.

I finalen väntade ett duktigt Malmhaug som vi visste skulle bli svåra. Vi förlorar tillslut finalen med 4-2, mot ett Malmhaug som redan spelat en turnering mot Allsvenska lag och har ett helt annat matchtempo än vad vi hade, något vi ser som en avgörande faktor. Sen ska man såklart inte bortse från att de har några väldigt skickliga spelare också.

För att sammanfatta helgen är vi otroligt nöjda och stolta över laget. Vi hade fokuset inför att åka ner och bara ha kul på plan och tillsammans utanför planen, vilket vi också hade. Med alla de spelarrotationer, skador och sjukdomar, inlånade spelare och att inte ha haft ett riktigt innebandypass tillsammans med hela laget än, så är detta ett väldigt stort steg i rätt riktning. Vi står upp för varandra på ett föredömligt sätt, har hela tiden ett positivt snack och framförallt hela tiden har glädje i det vi gör. Nu väntar två dagars träningsledighet, för att sedan ha fyra pass innan vi åker upp till Växjö om två veckor. Våra målvakter, Karolina Lilja och Jennifer Gustavsson stod vars tre matcher och spelade grymt bra, något som känns väldigt bra inför fortsättningen. Karolina blev dessutom utsedd till turneringens bästa målvakt!

Vi vinner ett välförtjänt silver och vill gratulera Malmhaug som var väl värda guldet, annat blir det i serien ;)

VI VANN VERKLIGEN ETT SILVER – MEN DET SMAKAR SOM GULD!