TJECKISK LANDSLAGSMÅLVAKT ÄR KLAR FÖR LUND
2023-05-26 14:00
Foto: Cesky Florbal

Idag är vi glada över att presentera säsongens femte nyförvärv för vårt damlag i Svenska Superligan, tillika en tjeckisk landslagsmålvakt. Vi kan nämligen meddela att klubben har gjort klart med Lenka Remešová som senast kommer från två säsonger med Täby i SSL. Remešová, har tidigare representerat ett flertal tjeckiska klubbar, där hon innan flytten till Sverige, hade en stark säsong i Florbal Židenice. Utöver detta har 26-åringen meriter från såväl VM 2021 som EFT 2022 (Euro Floorball Tour) med det tjeckiska landslaget, där det blev en fjärdeplats i VM och ett brons i EFT.

Med en landslagsmålvakt in så ser målvaktssidan riktigt stark ut, något som ledarstaben ser som en stor styrka och trygghet för laget.

– Den här värvningen spetsar till konkurrensen ordentligt på målvaktssidan och nu sitter vi med tre bra målvakter och ett framtidsnamn i vårt juniorlag. Lenka är en seriös innebandymålvakt som är träningsvillig och vill hela tiden bli bättre. Hon är en snabb målvakt som är bra på att utmana skytten. Dessutom har hon snabba reflexer och är inte rädd att sätta igång spelet snabbt, beskriver huvudtränare Pontus Kozan lagets senaste nyförvärv.

– Lenka har redan varit nere och kört ett par pass med laget och har redan blivit omtyckt i gruppen. Jag tycker att denna värvning visar att vi verkligen har något bra på gång, fortsätter han.

Efter två säsonger i seriekonkurrenten Täby, väntar nu en ny utmaning i Lund. Ett beslut som byggde en bättre konkurrenssituation för henne som målvakt.

– Jag gillade verkligen att spela för Täby och jag uppskattar möjligheten att ha fått lära känna SSL där. Med en svensk landslagsmålvakt i laget så kände jag att det inte skulle vara den bästa platsen för mig att utvecklas, för för att utveckla mig själv behöver jag spela matcher, säger Lenka Remešová om sitt val att komma till Lund

– Efter att jag pratat med Pontus och lärt känna hans sätt att tänka kring coaching och nästa säsong kände jag att Lund kunde vara ett bra val eftersom jag kommer att få en jättebra konkurrens där och av träningen att döma verkar Lund vara ett lag med en riktig laganda, fortsätter hon.

Efter sina två år i Sverige ser hon några ganska tydliga skillnader mellan SSL och den tjeckiska motsvarigheten, Extraliga.

– Jag tycker att kvaliteten i spelet med boll och hastigheten är högre i SSL jämfört med Extraliga. Inte bara matcherna utan även träningarna är i högre tempo, menar Remešová.

– Det är definitivt mer resande för matcher här i Sverige, säger hon avslutningsvis med glimten i ögat.

Remešová beskriver sig själv som en snabb och rörlig målvakt som gillar en mot en-situationer, samtidigt som hon finner ett mentalt lugn.

– Jag skulle beskriva mig själv som en snabb, energisk målvakt med en bra rörelse. På sistone har jag kommit på att jag verkligen gillar att spela en mot en och jag älskar att träna för att bli bättre. Jag tycker om att vinna, så jag ger 110% till varje match. Även om jag är energisk i att röra mig och i spelet, så skulle jag säga att jag är ganska lugn mentalt och håller mig cool i stressade situationer.

Det är med stor tillförsikt som 26-åringen ser fram emot kommande säsong, där en slutspelsplats är målsättningen.

– Jag tror att vi kommer att göra en bra säsong. Med en härlig lagkänsla och coachning kommer vi att nå slutspelet nästa säsong. Jag ser mycket fram emot att spela för Lund.

PRESS RELEASE IN ENGLISH

Ludvig Nilsson