EMELIE LARSSON ÄR KLAR FÖR LUND
2023-05-04 15:00
Foto: Idrottsfoto

Idag har vi glädjen att kunna presentera säsongens fjärde nyförvärv för vårt damlag i Svenska Superligan. Från fjolårstrean Västerås Rönnby ansluter backen Emelie Larsson. 22-åringen, med FBC Lerum som moderklubb, har via Allsvenskt spel i Lindome utvecklats till en stark back för Västerås Rönnby under de senaste tre säsongerna i Svenska Superligan. U19-landslagsmeriterade Larsson, som vann VM-silver 2020, blir ett viktigt tillskott för lagets fortsatta resa.

Avtalet sträcker sig över de kommande två säsongerna.

Det senaste nyförvärvet för SSL-laget är slutspelsmeriterade Emelie Larsson från Västerås Rönnby. Ett tillskott som, från tränarhåll, ses som oerhört viktigt för att ta nästa steg, att nå slutspel.

– Väldigt skönt att lyckas knyta till oss Emelie. Redan från första kontakten märkte jag vilken ödmjuk och härlig tjej hon är. Hon är väldigt seriös med sin innebandy och kommer bidra med mycket energi. Utöver detta har hon slutspelsrutin och är en vinnarskalle, vilket blir oerhört viktigt i jakten på slutspel. Emelie är en stark back med en bra blick för spelet som är lugn med bollen. Jag tror det finns ännu mer att hämta i det offensiva spelet, kommenterar huvudtränare Pontus Kozan och fortsätter:

– Utöver detta kommer hon att passa perfekt in i gruppen, då hon är i rätt ålder och väldigt social.

I första hand är det studier som för 22-åringen till Lund, där Lunds breda palett av studiealternativ och rikliga studentliv var en faktor.

– Jag har varit sugen på att börja studera senaste åren och nu när tiden var inne kändes Lund som det bästa alternativet för mitt livspussel. Jag har hört fantastiskt mycket bra om staden och universitetet. Att det dessutom är några timmar närmare hem till Göteborg är en bonus. Men framförallt finns det ett lovande och härligt innebandylag som jag ser fram emot att vara en del av, menar Emelie Larsson.

Efter tre raka slutspel med Rönnby vill nu den Lerum-bördiga backen ta med sig denna erfarenhet för att få Lund att ta nästa steg, att nå klubbens första slutspel. Där hon med sin pondus och lugn med boll hoppas kunna bidra med trygghet såväl defensivt som offensivt.

– Det finns extremt mycket jag tar med mig, kunskapsmässigt som erfarenhetsmässigt. Att spela slutspel är höjdpunkten på hela säsongen, så jag kommer bidra med allt jag kan för att Lund ska dit nästa säsong, konstaterar Larsson.

– Jag hoppas kunna bidra med mycket pondus, tydlighet och kvalité i försvarsspelet, vilket är mina främsta styrkor. Med boll vill jag sprida ett lugn, hitta enkla och snabba sätt att vända på spelet, skapa öppnande passningar samt fylla på i anfallet. En offensiv sida jag hoppas få visa mer av. Kan även garantera massa snack, energi och pepp, vilket kommer höras, fortsätter hon.

Emelie Larssons förväntningar inför kommande säsong är höga. Att finslipa ett jobbigt försvarsspel och att effektivisera det offensiva spelet, kombinerat med att vidareutveckla hennes egna offensiva kvalitéer, hoppas hon ska ge laget ett lyft.

– Mina förväntningar är att fortsätta bygga på det där jobbiga, taggade och hårt slitande laget jag har mött så många gånger. Att finslipa på försvaret och tillsammans skapa en mer effektiv offensiv. För då ser vi Lund i slutspel 2023/2024. Sett till min egna utveckling hoppas jag stärka mina offensiva kvalitéer och ha sjukt kul.

Ludvig Nilsson

Kommunikationsansvarig