Damer Div.1

Vi är uppflyttningsklara!
2016-03-07 11:41

Förutsättningarna hade vi klart för oss innan. En bortamatch mot ett snabbt, aggressivt och spelskickligt Skurup, på en isbana till golv. Det var bara att acceptera underlaget, och anpassa spelet utefter det. Vi kom till start med fullt manskap och startade på tre hela femmor.

Vi har mycket boll i första perioden, men lyckas inte trycka in den trots flera fina chanser. Samma gäller Skurup som är väldigt farliga i sitt kontringsspel och skapar chans på chans. Vi spelar ett rörelserikt anfallsspel med många fina rörelsemönster och passningsvägar, och spelar defensivt kompakt och strukturerat. Dock saknar vi lite aggressivitet, vilket Skurup utnyttjar och stänker in en kasse efter nästan halva perioden spelad. 1-0 efter första.

Direktiven inför andra är enkla, fortsätta som vi gör och hålla uppe glädjen. Vi går ner på två femmor för att få lite mer speed och energi.

Andra perioden är väldigt lik den första med böljande spel och i princip 50/50 i bollinnehav. Vi får ett powerplay som vi tyvärr inte lyckas få utdelning i. En mållös period som bara gav möjligheter till höjningar. Fortsatt 1-0 efter andra perioden.

Inför tredje är det en positiv känsla. Vi gör lite taktiska finjusteringar och ändrar lite i femmorna, för att få lite tyngd framåt.

Vi inleder den sista perioden klart bäst och utdelningen vill inte vänta på sig. Vi kvitterar redan efter tre och en halv minut i powerplay, genom mål av Eda med assist av Malin H. Dryga fem minuter senare har vi vänt matchen och tavlan visar nu 1-2 genom ett påpassligt returmål av Ann-Louise med assist av Hanna H. Vi fortsätter trumma på och spela ett fint anfallsspel och ett balanserat försvarsspel. Utdelningen väntar inte på sig utan 11:07 in i perioden står det 1-3, målet av Ellinor med assist av Ann-Louise. Ytterligare två minuter senare fastställer Eda slutresultatet till 1-4 på assist av Ellinor.

Skurup kommer efter detta allt högre upp i banan och tar ut sin målvakt med ungefär fyra minuter kvar. De skapar några farliga chanser, men segern är hyfsat ohotad. Med ungefär en minut kvar åker en Skurup-spelare ut 2 minuter, vilket ger oss ett PP. Inga konstigheter här, utan vi håller bollen inom laget under den återstående tiden, trots flera lägen att kunna ta avslut. Väldigt smart, kyligt och rutinerat spelat i detta skede.

Väldigt nöjd hur vi genomför matchen under 60 minuter. Vi fortsätter tro på varandra samt har tron på att det går att vända, trots 30 minuters underläge. Ett bevis på stark lagmoral, vilket även är en av lagets absolut största styrkor. Ett rörelserikt anfallsspel, kombinerat med ett noggrant försvarsspel, gav oss segern idag.

Lättnaden när slutsignalen ljuder är enorm, och vi kan äntligen delge spelarna att övriga omgångens resultat gick vår väg. Detta betyder att seriesegern i uppflyttningsserien är klar, vilket även innebär direktuppflyttning till Div.1 (nuvarande Div.2). Matchens lirare enligt sekretariatet och laget blev dagens startmålvakt Sarah, som gjorde flera högkvalitativa räddningar.

Detta har varit en helt otrolig säsong rent resultatmässigt med ett seriesäsongsfacit på 15 vinster av 16 möjliga inför sista matchen, dubbla seriesegrar, uppflyttning och ett gemensamt DJ18-silver i Gothia Cup med D1. Men framförallt har gruppen kommit närmre varandra och utvecklats något enormt ihop. De spelare vi har tagit in har passat perfekt in i laget, och har bidragit med positiv energi till 100%.

På söndag väntar säsongens sista match, när vi på hemmaplan tar emot Gantofta IBK i Idrottshallen kl.14:00. Kom dit för att se bra innebandy samt hylla och fira tjejerna för säsongens prestation, som blev en kort avstickare i Div.3.

//Ludvig

Nyförvärv 6,7 och 8!2016-10-06 10:11