Nu är det klart var världens bästa innebandy livesänds de kommande fem åren. Expressen, Bonniers lokala varumärken och NTM:s lokala mediehus kommer att sända samtliga matcher i Svenska Superligan (SSL) för damer och herrar – med start i höst. "Samarbetet är starkt, nytänkande och långsiktigt med en tydlig gemensam avsiktsförklaring om att utveckla den totala SSL-upplevelsen" säger SSL:s vd Jörgen Lindgren.
NTM (Corren, Upsala Nya Tidning m fl), Expressen och Bonniers lokala varumärken (fd Mittmedia, Hall Media och HD/Sydsvenskan) gör en satsning på livesänd sport. I söndags var det premiär för den nya livesporttjänsten SportExpressen Play, då det sändes över 20 matcher från fotbollsligorna Ettan och Elitettan.
Nu presenteras den största rättigheten hittills i satsningen. Världens bästa innebandyliga, Svenska Superligan, kommer att sändas hos NTM, Expressen och Bonniers lokala varumärken de kommande fem säsongerna (2020-2025) med start i slutet av september.
Det nyligen signerade avtalet handlar om det största rättighetsavtal som SSL någonsin har skrivit.
– Wow! Att få äran att sända och jobba med en liga som är världsledande inom sin sport är en dröm som går i uppfyllelse, säger Mattias Wallström, livesportansvarig på Bonnier News, där bland annat Expressen ingår.
“Överensstämmer med våra värderingar”
SSL har tidigare sänt alla matcher själva via SSL Play, plus att en del av matcherna har sänts hos Discovery. Nu kommer samtliga matcher att sändas på SportExpressen Play (sportexpressenplay.se), plus att matcher också kommer att visas på Expressen Premium och hos flera av Sveriges starkaste lokalmedievarumärken.
– För oss har det varit viktigt att hitta en partner som överensstämmer med våra värderingar som jämställdhet och en hållbar utveckling av SSL. Det krävs långsiktighet och seriositet för att nå framgång. Exakt det har vi hittat i och med detta avtal, förklarar SSL:s ordförande Krister Kalte.
– Vi vill skapa en starkare upplevelse både för att attrahera nya partners och för att nå ut till en ny publik. Expressen, Bonniers lokala mediehus och NTM har visat att de har en tydlig vilja och förutsättningar att möta våra ambitioner. Den nya lösningen stämmer väl överens med våra planer att växa både sportsligt och kommersiellt, säger SSL:s vd Jörgen Lindgren.
Texten är tagen från SSL.se.
Ludvig Nilsson
Kommunikationsansvarig
IBK Lund