Mångfald - Glädje - Utveckling - Kompisanda

Fatpipe Invitation 2020
2020-09-16 16:19
Ännu en superfin insats av laget💚🖤

Fredag 11/9 åkte JAS-laget för tredje året i rad upp till Fatpipe Invitation i Linköping, en cup som blivit något av en tidig höjdpunkt - inte minst nu när match-spelet lyst med sin frånvaro. Vi åkte upp med 14 utespelare och två målvakter - våra nyförvärv Carl Jangemyr och Ville Folkesson - som mest väntade fem(!) fulla 3*20 matcher på två dagar så det gällde att vara förberedda.

Kort lagmöte fredag kväll i foajén på sedvanliga Scandic Väst och därefter in på rummen för förberedelser och tidig sömn - klockan skulle ringa 0600 lördag morgon och match mot en av förhandsfavoriterna, Linköping, väntade 0800 i gamla, men oerhört fina och gedigna, Linköping Sporthall stod som första match på programmet.

Linköping har vi mött flera  gånger men de ställde nu ett nästan nytt lag på banan då de mönstrade meriterade 02 och 03-spelare och dessutom tre vassa fd Ledberg-killar som Skåne stötte på i Sdf-semin i Gävle. Tuffast tänkbara motstånd således. Matchen var mycket välspelad, höll ett högt tempo där Linköping kunde dra ifrån till en tidig 3-0 ledning men vi stressade inte, gott om tid att vända tänkte vi alla på bänken. Jack gjorde 1-3 på Linköpings David Henningsson i kassen, sannolikt Sveriges bästa 03-keeper och hoppet levde. 3-2 på Ossi-retur efter fint upplöp på kanten av Peppe. Surt att 4-2 kom väldigt oturligt men vi körde på och Jönsson drog dit 4-3 i PP och nu hade vi verkligen momentum. Ägde mycket boll och jobbade oss metodiskt mot Linköpings mål. Skotten ven utanför deras kasse, keepern fick verkligen jobba men dessvärre kom vi inte ikapp trots många lägen. Trist med förlust men känslan efter match var trots allt mycket bra då vi verkligen gav Linköping en riktig match - med flyt vinner vi den kände alla.

Ny match 1345 mot nya bekanskapen Djurgården JAS. De hade förlorat 0-10 kvällen innan mot Linköping så viss underskattning infann sig hos killarna trots att vi varnat för just detta. Farten, drivet och skärpan från morgonens batalj fanns inte riktigt utan matchen kom att bli målsnål trots ett stort övertag för Lund, inte minst vad gäller målchanser. Här får killarna inte godkänt då de borde stängt matchen tidigare. Först när ännu ett av våra nyförvärv, rightfattade 05-an Filip Isacsson, tryckte in 3-1 med en handledare kunde bänken börja andas ut. Vi drog ifrån ytterligare efter ett distinkt "Winklie-skott" av Abel och 3 poäng i tabellen var klara.

Vi var klara för kvartsfinal mot gamla bekantingarna, IBK Göteborg, som vi vunnit mot senast i FCH Cup förra säsongen men också åkt ut mot i Prag förra sommaren så respekten fanns och inte minst viljan att åter vinna en avgörande slutspelsmatch. De hade inte riktigt samma manskap nu och vi var dessutom åter på tårna och kunde vinna komfortabelt med 7-0 efter flera fina mål. Tre fulla JAS-matcher en och samma dag. Gissa om pizzorna satt som en smäck kvart i tio på det sköna haket vi ätit på tidigare år i Ryds centrum. Innehavarna skrattade gott åt de mega-hungriga Skåningarna som beställde pizzor så swishen ven i luften...

Semifinal 1230 på söndagen mot nästan helt 02-dominerade Bele Barkaby. Det var nästan som att möta ett riktigt bra seniorlag då de hade fysik, tyngd och teknik. Vi började åter bra, skapade en hel del chanser men bollen ville inte in. Bele lyckades dra dit 1-0 efter ett misslyckat uppspel men här visar man klass då avslutet var kliniskt, rätt upp i första krysset direkt. Bara att se och lära. Vi körde på men nu kunde man skönja viss trötthet då missarna dök upp lite överallt på banan och då blir det svårt att vinna mot såpass duktiga lag. Vi reducerade till 4-1, hade visst momentum  - tog ut målvakten men Bele gjorde 5-1 på straff och sedan 6-1 i öppen bur. Ingen final i år heller men väl semi för tredje året i följd, rätt starkt det också. Bele Barkaby vann sedan hela cupen efter final mot Linköping (6-3) och det är bara att gratulera dem - värdiga vinnare av årets Fatpipe Invitation.

1615 spelade Lund sin femte och sista match och nu stod en av JAS-Sveriges mer kända lag, Strängnäs, på andra sidan. De har värvat in många spelare från bla Nykvarn och vi var beredda på en tuff match för att knipa tredjeplatsen.

De saknade dock några tunga pjäser men även Lund hade ju några ordinarie 02-spelare kvar i Lund så det kanske jämnar ut sig. Först såg det ut som om Lund inte riktigt var sugna på mer bandy då spelet var håglöst, segt och oengagerat. 2-0 Strängnäs kom som ett brev på posten och PC undrade innan han stack iväg för att coacha Lunds Tjej-JAS i sin final om han skulle missa en medaljplats nu eller om hans coach-kollegor kunde väcka sina spelare ur dvalan..

Vi är svårslagna och inte minst Love hade liksom fått nog av det sega spelet och drog igång med rappa löpningar och höjde energinivån rejält när han både sköt och sedan tryckte in sin egen retur fram till 2-1, nu var vi inne i matchen igen. Vi hamnade i nytt underläge, 2-3, men sen fick det vara nog kände alla. Lund drog ifrån till 5-4 och när så Strängnäs tog ut målvakten kunde Jönsson springa in med bollen från mittplan efter lyckad brytning, 6-4 Lund och matchen var vunnen. Skönt att avsluta med vinst inför seriestarten i början av oktober när vi möter topp-tippade Höllviken borta i Halöhallen.

Fullt fokus på träning i olika seniorlag gäller nu, onsdagarna viker vi åt JAS i fina Lerbäckshallen och sen är seriespelet igång...härligt!

Stolta tränare

PC/Gabor och Johan