Mångfald - Glädje - Utveckling - Kompisanda

ROBERT GÖRANSSON FÅR EN NY UTÖKAD ROLL
2023-04-29 17:45
Foto: IBK Lund

Det är med stor glädje vi kan meddela att Robert Göransson fortsätter som tränare och ledare i klubben på herrsidan. Efter en lyckad förstasäsong som tränare för klubbens Juniorallsvenska herrlag kommer Göransson nu att ta ett utökat ansvar. Detta då han till kommande säsong kommer att vara huvudtränare för vårt Juniorallsvenska herrlag samt vårt herrlag i Div.2. Robert stöttade upp Div.2-laget under slutdelen av den nyss avslutade säsongen, något som gör att inkörningsperioden minskar.

Det nya avtalet är skrivet över de kommande två säsongerna.

Från Sportgruppens sida är detta en viktig pusselbit som nu kan läggas. En kompetent tränare, som med sitt pedagogiska ledarskap har en styrka att utveckla den individuella spelaren.

– Robert kommer under kommande säsonger träna både vårt JAS-lag på herrsidan och vårt Herr Div.2-lag, med fokus på att utveckla våra talanger och få dem att växa ytterligare, kommenterar sportchef Christer Sölve och fortsätter:

– I Robert får vi en taktiskt kompetent tränare som är duktig på att utveckla spelarnas färdigheter både på och utanför planen. Han är en duktig pedagog och en mycket omtyckt ledare både bland spelare och i hela föreningen.

Nu fortsätter arbetet med att komplettera ledarstaben runt båda lagen, allt för att skapa förutsättningar för att kunna utbilda spelare för sin fortsatta karriär.

– Vi jobbar dessutom vidare på att stärka upp ledarstaben ytterligare runt de bägge lagen och hoppas kunna komma med ytterligare starka ledarnamn inom kort, menar Sölve.

– Våra Juniorlag JAS Herr och HJ18 samt våra två seniorlag Herr Div.2 och Herr Div.3 är viktiga pusselbitar för att utveckla våra spelare så att de kan ta ytterligare kliv i sina innebandykarriärer, men också som föreningspersoner, individer och människor. Målet är givetvis också att försörja vårt representationslag med egna spelare och talanger, fortsätter han.

Efter ett år i Lund väljer 46-åringen att utöka sitt uppdrag till att gälla även föreningens herrlag i Div.2. Ett ansvar han ser fram emot att få inleda.

– Att fortsätta i Lund för att träna både Herr Div.2 och JAS Herr ser jag som ett väldigt spännande uppdrag. Jag var med lite grann i Herr Div.2 under den gångna säsongen och eftersom vi kommer att ha en trupp med många juniorer så känns det naturligt att utöka mitt ansvar där, säger Robert Göransson om sitt nya utökade uppdrag.

– IBK Lund är en förening som andas framtidstro, det finns många spännande talanger och det ska bli roligt att fortsätta utveckla dessa.

Efter sin första säsong i Lund var det mycket nytt. Men på en sportslig nivå råder det inga tvivel om att det var en väldigt bra säsong.

– Det är en väldigt stor förening på gott och ont. Det är många personer som jag inte vet vem de är eller vad de gör, vilket har känts lite ovant jämfört med tidigare föreningar. En ny förening innebär också en hel del nya rutiner att hålla reda på, nya hallar att orientera sig i och många nya spelare att lära känna, tycker Göransson.

– Det har dock varit ett roligt år, där jag varit involverad i Hj18, JAS Herr och Herr Div.2, men jag har också ansvarat för USM-laget (P16) samt studerat P07 på hyfsat nära håll. Jag är relativt nöjd med det sportsliga. Det är många unga spelare som har utvecklats på ett bra sätt. Det var såklart surt att vi inte lyckades kvalificera oss till USM-slutspelet, men vi nådde vårt playoff-mål i Juniorallsvenskan, klarade nytt kontrakt i Herr. Div.2 och gick till dubbla finaler (ett guld och ett silver) i Skånemästerskapen (DM). Så när jag nu summerar allt så ser jag det som en godkänd säsong, säger han fortsättningsvis.

Föreningen har ambitioner att förbättra organisationen runt omkring våra juniorer och framför allt möjligheterna för våra unga spelare att ta sig vidare i sina karriärer, både på och utanför innebandyplanen.

Du får i och med det nya uppdraget en nyckelroll i detta, vilka egenskaper tror du att du får mest nytta av i detta arbete?

– Jag är väldigt engagerad, det är nog det enskilt viktigaste då uppdraget kommer att ta en del tid i anspråk. Sen har jag ju varit tränare länge och i många olika lag, så jag har en hel del erfarenhet kring vad som är viktigt för att lyckas som spelare och som lag. Som lärare i det civila har jag en förmåga att både organisera verksamheten och skapa relationer, det är också viktiga egenskaper i denna roll.

Det kommer att ske lite förändringar även på spelarsidan till kommande säsong, där delar av truppen kommer att föryngras.

– Vi kommer fortsätta att föryngra truppen ytterligare men givetvis försöka behålla vår starka stomme och fina centrallinje. Vi kommer också att spela delvis annorlunda mot i år, något ni får se under säsongen. Hög träningsnärvaro och att man ger allt på varje träning kommer att vara viktiga ingredienser, saker som kan verka självklara men som inte alltid är det i alla lag på denna nivå, anser Göransson.

– Om man som ung spelare vill komma till en högre nivå så måste man också träna som de spelarna gör. Det funkar inte att träna som en Div.3-spelare och tro att man ska ta plats i Allsvenskan liksom, förklarar han avslutningsvis.

Ludvig Nilsson

Kommunikationsansvarig