Mångfald - Glädje - Utveckling - Kompisanda

OBESEGRADE I REGIONSLUTSPELET - NU VÄNTAR SM-SLUTSPEL
2020-01-05 15:02
Foto: Privat
I början av december spelade vårt DJ18-lag, med spelare från Allsvenskan, Div.1 och JAS, regionslutspel i kvalet till Innebandyfesten 2020. Laget tog sig igenom såväl gruppspel som slutspel och efter en tämligen klar seger i finalen mot Warberg IBF är de nu kvalificerade för SM-semifinal i Växjö i april.

Helgen inleddes genom en resa upp till Nya Almåshallen i Lindome. Första matchen skulle spelas mot seriekollegan från fjolårets Juniorallsvenska lag, Warberg IBF. Slutresultatet skrevs till 5-0 för IBK Lund.

Andra matchen var av en lite mer spännande karaktär. För motståndet stod Hovslätts IK, samma lag som laget mötte i fjolårets playoff till Innebandyfesten. Lagen följdes åt målmässigt, innan IBK Lund i andra perioden kunde dra ifrån till 5-3. En mållös tredjeperiod innebar att laget hade tagit sex av sex möjliga poäng och därmed vunnit gruppen.

Under söndagen var det dags för en tidig semifinal mot arrangörerna Lindome IBK kl.09:00. Matchen var jämn fram till andra perioden. Väl där kunde Lund gå från en ledning med 2-1 till 4-1. Ett effektivt Lundalag trummade på i sista perioden och putsade till siffrorna till seger med 8-1.

Dags för final mot gruppkollegan Warberg. Ett Warberg som i denna match höjde sig en nivå i sin intensitet och kvalité på spelet. Matchen är inledningsvis jämn målmässigt, men efterhand visar sig Lundatjejerna vara starkare och kan tämligen komfortabelt vinna med 5-1.

Segern i detta Regionslutspel innebär att laget är kvalificerat för SM-semifinal under Innebandyfesten 2020 i april. Hoppas vi ses i Växjö under det festliga innebandyhelg!

/Ludvig