Mångfald - Glädje - Utveckling - Kompisanda

FÖRENINGENS BILDANDE
Den 26 maj 2014 undertecknade Anders Davidsson (t.v, ordf LUGI innebandyklubb) och Anders Nåfält (t.h, ordf innebandyklubben SödraDal) den avsiktsförklaring som blev det första steget i en tänkt sammanslagning av föreningarna SödraDal och Lugi IBK. Arbetet som, vid denna tid, påbörjades med full kraft, mynnade ut i en ny innebandyförening under 2015. Detta med bas i Lund med omnejd och med en tydlig satsning på både bredd och elit.
Det blev en nystart, vilket innebar ett nytt klubbnamn, nytt emblem och nya match- och profilkläder under en ny, stark och gemensam organisation.

Satsningen hade sin grund i att stärka och positionera innebandyn i hela Lunds kommun. Detta innebar att våra ungdomslag i Dalby, Södra Sandby och i Lunds innerstad samt ytterkanter, kom att bedriva sin verksamhet som vanligt, samtidigt som den nya organisationen gavs bättre möjligheter att svara mot krav och önskemål vad gäller ledarresurser, lokaler, utbildning mm. I åldersgrupperna 12-16 år kunde vi erbjuda utvecklande samarbeten mellan såväl lag som spelare, med gemensamma utbildningar och inte minst möjlighet till träningar och matchspel i alla åldersgrupper och på olika nivåer.

På seniornivå strävade den nya föreningen mot SSL-spel på sikt, men med lika stor vikt på att kunna erbjuda livslångt idrottande med innebandyspel på motionsnivå och/eller i de lägre divisionerna. En positiv och livskraftig innebandy där föreningen satsade, och fortsätter att satsa, på både bredd och elit är en förutsättning för att den nya organisation skulle bli framgångsrik.

Det ansågs vid sammanslagningen ligga ytterligare fördelar i att samla all administration och ekonomi under ett tak. Sammantaget blev den nya föreningen en stark faktor i kommunens idrottsliv med en ambition om att skapa bästa möjliga förutsättningarna för att innebandyn skulle kunna växa och utvecklas i Lund.